20 éve indult el az internet óriási televíziója, amely forradalmasította a média világát és gyökeresen megváltoztatta a gazdasági tájat. Azóta a digitális platform nem csupán szórakozást nyújt, hanem formálja a hírfogyasztás módját és új lehetőségeket ter

Az út, amely a garázsoktól a kapitalizmus végéig vezet, kanyargós és tele meglepetésekkel. A kalózkodás világa fokozatosan alakult át egy olyan stratégiává, amely mára a mindennapi élet szerves részévé vált. De vajon mi mindent tett lehetővé, hogy a YouTube a kultúra és a gazdaság egyik meghatározó szereplőjévé váljon?
A YouTube-t 2005 februárjában alapították, és áprilisban került fel az első videó, így egy hónap leforgása alatt vált a világ legismertebb videómegosztó platformjává. Korábban a videók megosztása óriási bonyodalmakba ütközött, hiszen fájlonként kellett letölteni és menteni őket, mégis a közönség óriási igénye mutatkozott meg egy egyszerű és hatékony videómegosztó szolgáltatás iránt. Ha nem így lett volna, a decemberi hivatalos indulás számítana a születésnapnak, ám a YouTube ekkorra már napi nyolcmillió látogatót vonzott. 2007-re pedig olyan szintű adatforgalmat generált, amely megegyezett a teljes internet éves forgalmával 2000-ben.
Az alapítók, Steve Chen, Chad Hurley és Jawed Karim 27 év körüli fiatalemberek, illetve tapasztalt PayPal alkalmazottak voltak. Hurley garázsából indították a nagy dobást, ami társkeresőként indult, mint minden jó dolog, a rock and roll vagy a mezőgazdaság. Eltelt egy hét és senki sem töltött fel magáról csajozós/pasizós videót, az alapítók ezért úgy döntöttek, legyen csak egyszerű videómegosztó.
A Google 2006 őszén 1,65 milliárd dollárért vásárolta fel a platformot, amely akkoriban a MySpace-szel versengett, a korszak legnagyobb közösségi oldalával. Akkoriban az internet adatforgalmának jelentős részét egy pizzéria feletti kis irodából irányították. Csak másfél év elteltével a MySpace eltűnt a köztudatból, és helyét egy új, izgalmas szolgáltatás vette át, amelyet Facebooknak neveztek el.
Közvetett és közvetlen történelem
Két évtizeddel később a YouTube a világ legnagyobb mozgóképes platformjává nőtte ki magát. A Google után a második leglátogatottabb weboldal, ahol havonta 2,44 milliárd felhasználó böngészik. Minden egyes percben 500 órányi új videóval gazdagodik a tartalomkínálat. A legismertebb tartalomkészítők mára már felülmúlják a hagyományos televíziót és Hollywoodot is. Például MrBeast legnépszerűbb videóját szinte annyian nézték, mint ahány mozijegyet összesen eladtak az Egyesült Államokban és Kanadában.
De nem minden a siker, pénz és csillogás. A Massachusetts Amherst Egyetemen működő, digitális, publikus infrastruktúra program kutatói a videók címében található véletlen karaktersort végigzongorázva nyitották meg és elemezték a platform tartalmait. A kutatásból kiderült, hogy egy YouTube videót átlagosan 41-szer tekintenek meg. 130 megtekintéssel már a népszerű tartalmak felső harmadába lehet tartozni, mivel a feltöltöttet túlnyomó részét
Ez egy rejtélyes univerzum, ahol a mindennapi élet apró pillanatai bontakoznak ki, mint a ház ablakából látott hószállingózás, vagy a parkolóban köröző autók kaleidoszkópja. Emlékezések tűnnek fel, mint egy elhunyt házikedvenc iránti nosztalgia. A videók egyötödén valaki éppen valamilyen számítógépes játék izgalmait éli át. Különös adathalmazok is léteznek, például azok a felvételek, amelyeket az iPhone alkalmazás segítségével egyetlen gombnyomással rögzítettek 2009 és 2012 között. Ezekből a tartalmakból több millió készült, és mivel a praktikum érdekében egyszerű, automatikus megnevezést kaptak, mára ez a hatalmas archívum az utókor számára könnyen felfedezhető történelmi örökséggé vált.
A YouTube másik arca, hogy folyamatosan harcot vív a feltöltött tartalmak ellenőrzésével, és ez nem éppen egyszerű feladat. A platformot gyakran érik kritikák a dezinformációk, uszító üzenetek, bűnbandákról, illetve terroristákról készült videók miatt. Úgy tűnik, hogy az ajánló algoritmusokban a negatív tartalom valamilyen formában előnyben részesül, és jogosak a panaszok, miszerint a felhasználóknak alig van hatékony lehetőségük arra, hogy kiszűrjék a számukra nem kívánatos anyagokat. Ahelyett, hogy a hasznos és értékes tartalmakra fókuszálnának, sokszor a sztereotípiák és a negatív üzenetek dominálnak.
Persze! Íme egy egyedibb változat: "Nos, végül is mit is ajándékozott nekünk?"
A YouTube nem csupán a digitális világot formálta át, hanem komoly hatással volt a globális gazdaságra is. A 2008-as pénzügyi válság után megindult a gig economy robbanásszerű fejlődése, amely az alkalmi szolgáltatások digitális platformjain alapul, és olyan tevékenységeket foglal magában, mint a bébiszitterkedés, kutyasétáltatás, Uber-sofőrködés, vagy akár az Airbnb-n történő szálláskiadás. Ezzel párhuzamosan kibontakozott az alkotói gazdaság is. A YouTube 2007-ben vezette be partnerprogramját, amely lehetőséget biztosított a népszerű tartalomgyártók számára, hogy részesedjenek a reklámbevételekből. 2011-től kezdve pedig tudatosan helyezték előtérbe az "alkotó" kifejezést, hogy leváltsák a YouTube-sztár címkét. Manapság már olyan platformok, mint a TikTok, Snapchat és Facebook is pénzügyi ösztönzőket kínálnak azoknak, akik képesek figyelmet generálni és azt reklámbevételre váltani.
Ez az új gazdasági tér, amelyben a hazai YouTube-videósok is aktívan részt vesznek, egyes közgazdászok véleménye szerint gyakorlatilag a kapitalizmus korának végét vetíti előre. A kapitalizmus olyan rendszer, amelyben emberek a szabad piacon, magántulajdonú eszközök révén próbálnak profitot termelni. Azonban az alkalmi és kreatív szféra egyre inkább algoritmusok által irányított környezetté válik, ahol a magántulajdon fogalma háttérbe szorul, hiszen minden szolgáltatás bérlet vagy előfizetés formájában érhető el. A YouTube-on tevékenykedő 66 millió alkotó 97%-a soha nem részesül anyagi ellenszolgáltatásban az általuk készített tartalomért. Ráadásul ma már az is kérdésessé vált, hogy valódi, hús-vér emberek kötik össze az alkotókat és közönségüket. Ha tehát a fenti megállapítások még nem is jelzik a kapitalizmus végét, a generatív mesterséges intelligencia térnyerése már biztosan ilyen irányú változásokat hoz.
Kalóz Közművek: A Tenger Kincseinek Szolgáltatói Képzelj el egy világot, ahol a tenger mélyén nem csupán kalózok, hanem közművek is működnek! A Kalóz Közművek nemcsak a kincsekért harcolnak, hanem a víz, az energia és a kommunikáció biztosításáért is. A hajók fedélzetén dől el, hogy a viharos tengeren milyen infrastruktúra segíti a kalózok kalandjait. Képzeld el, ahogy a kalózok egy titkos szigeten építik ki saját vízhálózatukat, hogy a friss víz soha ne apadjon el. A szél fújta vitorlák alatt, a hősies tengerészek nap mint nap dolgoznak, hogy a közművek működjenek. A fémes hangú csengők és a dübörgő motorok mellett a kalózok felfedezik, hogy a közművek nem csupán hasznot hoznak, hanem a közösség összetartását is erősítik. A Kalóz Közművek tehát nem csupán a kalózélet kiegészítői, hanem a kalandok elengedhetetlen részei, amelyek biztosítják, hogy a szigetek lakói mindig felkészülten várhassák a következő izgalmas utazásukat!
Neil Mohan, a YouTube új vezérigazgatója, a Variety számára kifejtette, mennyire hiányzik számára elődje, Susan Wojcicki. Wojcicki, aki a Google 16. munkatársaként kezdte pályafutását, nem csupán a cég befolyásos veteránja volt, hanem kulcsszerepet játszott az internetes kereső hirdetési üzletágának megerősítésében is. 2014-ben került a YouTube élére, ahol mesterien irányította a platform fejlődését, amely mára a zenés, márkázott tartalmak, vígjátékok és podcastok végtelen globális kábeltévéként vált ismertté. Mohan és Wojcicki 15 éven át dolgoztak együtt, és a közös munkájuk során mély szakmai kötelék alakult ki közöttük.
Wojcicki, miután két évnyi harcot vívott a tüdőrákkal, 2024 augusztusában hunyt el. Az általa vezetett YouTube az előző évben lenyűgöző, 36 milliárd dolláros bevételt generált a reklámokból, emellett 15 milliárd dollárt szerzett az előfizetésekkel.
A vírus jelensége mind a mai napig meghatározó tényező, amely a felhasználókhoz áramló videók világában gyökerezik. Az érdeklődés és a rajongás, amely szinte járványként terjedt el, kezdetben a lopás és a kalózkodás vádjával találta szemben magát. Miután ezeket a vádakat sikerült eloszlatni, a YouTube nem csupán egy platform lett, hanem a vállalati médiat stratégiák kulcsfontosságú eleme.