A Gazdasági Versenyhivatal versenyfelügyeleti eljárást kezdeményezett a Ryanair légitársasággal szemben.

A jegyvásárlók megtévesztése és pszichés nyomásgyakorlás a gyanú.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Ryanairrel szemben. A GVH gyanúja szerint az írországi központú diszkont légitársaság az online repülőjegy foglalások során több szempontból is tisztességtelen kereskedelemi gyakorlatot folytat. A vállalkozás valószínűsíthetően megtéveszti a fogyasztókat, emellett pszichés nyomásgyakorlással, úgynevezett sötét mintázatokkal tereli a jegyvásárlókat a drágább szolgáltatási csomagok felé - írja a GVH.

A tájékoztatás szerint a Gazdasági Versenyhivatal észlelte, hogy a Ryanair DAC (Ryanair) a magyar nyelvű weboldalán az online repülőjegy vásárlási folyamat során több szempontból is félreérthető, időszerűtlen módon tájékoztatja a fogyasztókat. A GVH gyanúja szerint a cég

A retúrjegyek esetében, amikor az utasok egyszerre vásárolják meg az oda-vissza útirányra szóló jegyeket, sajnálatos módon nem kapnak elegendő tájékoztatást arról, hogy a viteldíj csomagopciók, valamint a választható szolgáltatások költségei mind az oda-, mind a visszaútra külön-külön és utasonként is érvényesek. Ezért fontos, hogy a vásárlók tisztában legyenek azzal, hogy a megfelelő árak és szolgáltatások igénybevételéhez figyelmesen át kell nézniük a díjakat.

Ennek keretében a Ryanair a "Regular", "Plus" és "FlexiPlus" viteldíj csomagopciók árainak megjelenítésével, továbbá az "Elsőbbségi beszállás és 2 kézipoggyász", "10 kg-os feladott poggyász", "20 kg-os feladott poggyász" és "Biztonsági Fast Track" szabadon választható szolgáltatások díjainak megjelenítési módjával valószínűsíthetően tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat, amivel olyan ügyleti döntések meghozatalára készteti a fogyasztókat, amelyeket egyébként nem hoznának meg.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megfigyelte, hogy a Ryanair magyar nyelvű honlapján az online repülőjegy vásárlásakor valószínűleg pszichológiai nyomásgyakorlást alkalmaz, valamint a fogyasztók zavarására építő módszereket vet be. Ezen gyakorlatok célja, hogy befolyásolják a fogyasztók ügyleti döntéseit, ami aggályos a piaci verseny szempontjából.

A cég stratégiája során figyelemfelkeltő színek, látványos képi elemek és figyelemre méltó feliratok révén azt a benyomást kívánja kelteni, hogy a "Basic" viteldíj opcióhoz képest a "Regular" viteldíj csomag nemcsak kedvezőbb áron érhető el, hanem extra szolgáltatásai is jelentős előnyöket kínálnak.

A GVH észrevette, hogy a végső fizetendő összeg csökkenhet, ha a fogyasztók a "Basic" viteldíj opcióhoz egyenként, kézi módon választják ki azokat a többletszolgáltatásokat, amelyeket a "Regular" csomag tartalmaz.

Továbbá a "Biztonsági Fast Track" szabadon választható szolgáltatás népszerűsítéséhez kapcsolódó manipulatív gyakorlatokkal (pl. felugró ablak, sürgető üzenetek) a Ryanair valószínűsíthetően jelentősen korlátozza a fogyasztók termékkel kapcsolatos választási és magatartási szabadságát, ezzel pedig valószínűsíthetően szintén tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kiemeli, hogy a versenyfelügyeleti eljárás megkezdése nem jelenti azt, hogy a vállalkozás jogsértést követett el. Az eljárás célja a tények alapos tisztázása és a feltételezett jogsértés bizonyítékainak összegyűjtése. Az eljárásra rendelkezésre álló időtartam három hónap, mely indokolt esetben kétszer, legfeljebb két-két hónappal hosszabbítható meg. Fontos megjegyezni, hogy a versenytörvény értelmében az ügyfélnek a tényállás tisztázásához szükséges információk megadására tett felhívásától a válaszadásig eltelt idő nem számít bele az ügyintézési határidőbe.

A GVH-hoz folyamatosan érkeznek panaszok és bejelentések, melyek száma egyre növekszik.

A Gazdasági Versenyhivatal az utóbbi években kiemelt figyelemmel kísérte a légiközlekedés hazai piacát. A nemzeti versenyhatóság 2022 októberében átfogó gyorselemzés (sweep) keretében vizsgálta, hogy a Magyarországon elérhető légitársaságok - ideértve a "fapados"/diszkont szolgáltatókat - honlapjai, illetve a hazánkban népszerű jegyár-összehasonlítóweboldalak alkalmaznak-e úgynevezett sötét mintázatokat a jegyeladási és reklámgyakorlatuk során.

Az elmúlt években növekvő számú panasz és bejelentés érkezett a GVH-hoz a légitársaságok gyakorlatait illetően. A megszaporodott fogyasztói jelzésekre, illetve a légiforgalmi piac működési problémáival kapcsolatos piaci anomáliákra tekintettel 2024 nyarán Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke hatáskörével élve figyelemfelhívást küldött több, a magyar piacon tevékenységet folytató légitársaság vezetőjének is.

Related posts