A szlovák politikai táj egyre inkább a gyűlöletkeltés színhelyévé válik, és Gyimesi is belekeveredett ebbe a feszültségekkel teli légkörbe.

A közelmúltban kiadott tanulmányában a Ján Kuciak Oknyomozó Központ (ICJK) arra hívja fel a figyelmet, hogy Szlovákiában a visegrádi országokhoz viszonyítva különösen aggasztó mértékben zajlanak központilag irányított támadások az újságírók és civil szervezetek ellen.
Az ICJK tavalyi kutatása során több mint ötszáz olyan státuszt tárt fel, amelyek újságírókra vagy különböző szervezetekre irányultak. Érdekesség, hogy a Facebookot üzemeltető Meta aktívan népszerűsítette ezeket a tartalmakat.
A Fizetett Gyűlölet (Sponsored Hate) projekt keretében végzett elemzés során, amely a négy visegrádi ország politikai reklámjait vizsgálja, 2024 és 2025 júniusa közötti időszakban, figyelemre méltó eredményeket hozott. Az összehasonlítás során összesen 773 olyan üzenetre bukkantak, amelyek kifejezetten sértő vagy lealacsonyító módon említették az újságírókat és különböző célszervezeteket - nem politikai pártokat, hanem más, releváns szereplőket. A részletes elemzéshez és további információkhoz ide kattintva hozzáférhetünk.
A negatív megnyilvánulások kifejezési formái rendkívül változatosak: az ellentmondásos állításoktól kezdve a negatív jellemzéseken át egészen a démonizáló retorikáig terjednek. Érdekes megjegyezni, hogy az üzenetek többsége, összesen 523 státusz, Szlovákiából érkezett. Ezen hirdetések révén a Meta körülbelül hatvanezer eurós bevételhez jutott.
A kimutatás valószínűleg nem teljes körű, mivel az ICJK a kulcsszavas keresés módszerével állította össze az adatbázisát. A szervezet gyanúja szerint sokkal több üzenet is nyilvánosságra kerülhetett, csupán az összefoglaló táblázatokban nehéz észlelni ezeket. A tanulmány példaként említi a magyarországi Szuverenitásvédelmi Hivatalt, amely hivatalosan a külföldi beavatkozások ellen jött létre. A célzott keresés során hat problémás reklámot azonosítottak, azonban a státuszok listázásakor több mint ötven státuszt találtak, amelyek megfeleltek a meghatározott kritériumoknak.
Az ICJK a kutatás során olyan üzeneteket vizsgált, amelyek célpontjait a médiától és civil szervezetektől érkező bejelentések alapján azonosították. Ezen kívül a Facebook is támogatta ezeket az üzeneteket szponzorált hirdetésekkel. Például Tibor Gašpar, a Smer házelnök-helyettese egy hirdetés keretein belül azzal vádolta meg a médiát, hogy az újságírók egy emléktáblát állítanak Robert Fico merénylőjének, ami különös felháborodást keltett.
A Smer kiemelt helyen található az összehasonlításban: a legnagyobb kormánypárt a támadó hangvételű tartalom 65 százalékáért felelt, de Matúš Šutaj Eštok Hlas-elnök, vagy Pavol Slota, a Haza (Domov) párt elnöke is különösen szereti hibáztatni a pártokon túli szereplőket és szervezeteket. A támadott újságok között a legtöbbször a Denník N, a Sme és az Aktuality szerepel, de Marek Vagovič tényfeltáró újságíró is sok támadást kapott.
Lengyelországban és Csehországban az ICJK adatai szerint a támadó hangvételű, finanszírozott Facebook-üzenetek használata jelentősen alacsonyabb, míg Magyarországon is csupán a harmadát mérték a Szlovákiában tapasztalt mennyiségnek. Fontos azonban megjegyezni, hogy a módszertani megközelítés miatt valószínű, hogy mindegyik országban számos, eddig észleletlen státusz rejtőzik. Az azonosított gyűlöletkeltő bejegyzések túlnyomó része azt az üzenetet hangoztatja, hogy a média és a civil társadalom hamis információkat terjeszt.
A közeljövő eseményei, akár már néhány napon belül, jelentős fordulatot vehetnek - a közösségi platformok ugyanis az uniós előírások és szabályok fényében elvileg betiltják a politikai hirdetéseket. Azonban a legtöbb szakértő egyetért abban, hogy a politikai szereplők és pártok valószínűleg különféle módszerekkel próbálják majd kikerülni ezt a szabályozást.
Szlovákiai perspektívából rendkívül figyelemre méltó a legnagyobb mértékben érintett politikai szereplők és szponzorok profiljának elemzése. Az ICJK 523 olyan tartalomra bukkant, amelyeket a Smer párt támogatott, és megfigyelték, hogy a hirdetések többsége csupán néhány száz euróba került. Ezen kívül Matúš Šutaj Eštok belügyminiszter 82 bejegyzés költségeit vállalta magára.
A harmadik helyen azonban egy különösen aktív szlovákiai magyar szereplő áll: az ex-parlamenti képviselő Gyimesi György saját anyagi forrásaiból harminc bejegyzést is finanszíroztak. Mindegyik a saját profilján került megjelentetésre.
A listára felfért még a Smer több képviselője is, Robert Fico miniszterelnök mellett nem spórol a vádaskodással Marián Kéry képviselő, Juraj Gedra, Richard Takáč mezőgazdasági miniszter és az ellentmondásos EP-képviselő, Ľuboš Blaha.
Az ICJK hangsúlyozza, hogy az online gyűlöletkeltés nem csupán szavakban létezik; komoly következményekkel jár. Az utóbbi évek során számos újságírót értek fenyegetések, legyenek azok telefonhívások vagy személyesen elhangzott megjegyzések. Az eddig említett portálok mellett az Állítsuk Meg a Korrupciót Alapítvány és a Via Iuris is a figyelem középpontjába került, mint azon szervezetek, amelyek érintettek ebben a helyzetben.