Berobbanna a szűk elitklubba a felemelkedő nagyhatalom: egyetlen légicsata súlyos vesztesége tette világossá a problémák mélységét.

A Portfolio november 25-én megrendezésre kerülő AI & Digital Transformation eseménye izgalmas lehetőséget kínál, hogy felfedezzük az AI-forradalom legkiemelkedőbb újításait és a digitális átalakulás legfontosabb aspektusait. Csatlakozzon hozzánk, és ismerje meg a legfrissebb trendeket és megoldásokat! Regisztrációs lehetőségek és további információk itt találhatóak!

2025 májusának elején az indiai és a pakisztáni légierő vadászgépei között egy monumentális légiharc zajlott, amely 6-ról 7-re virradóra bontakozott ki. Az összecsapás következményeként Újdelhi súlyos veszteségeket szenvedett el; a közvélemény által általánosan elfogadott beszámolók szerint legalább három Rafalét, egy Szu-30MKI-t és egy MiG-29-est kellett elkönyvelniük. Érdekes, hogy mindhárom típus esetében megfigyelhető, hogy egyikük sem indiai fejlesztésű, ami egyre inkább aggasztja a növekvő katonai ambíciókkal rendelkező ország vezetését. Az utóbbi években a politikai elit fokozott figyelmet szentelt a hazai fejlesztésű haditechnológia előmozdításának, ám a hadiiparban a megvalósítás gyakran éveket, sőt akár évtizedeket is igényelhet. Ezen a téren Újdelhi büszkén hirdeti zászlóshajó projektjét, az Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA) programot, amely a jövőbeli légiharcok egyik kulcsfontosságú eleme lehet.

Az elképzelések szerint India egy korszerű, ötödik generációs vadászgép kifejlesztésére készül, amelynek megvalósítása során végül teljes mértékben függetleníti magát a külföldi technológiáktól.

A védelmi minisztérium alá tartozó Repülésfejlesztési Ügynökség (Aeronautical Development Agency - ADA) célul tűzte ki, hogy 2035-re kifejlesszen egy 25 tonnás, duplamotoros, többcélú lopakodó vadászgépet. A projekt megvalósítása érdekében szeretnék a magánszektor bevonását is, ami új lehetőségeket teremt a fejlesztés során. Az új típusú gépek várhatóan képesek lesznek kiváltani az Indiai Légierő (IAF) elavult Jaguar és Mirage 2000-es flottáját, és emellett kiegészítik a modernebb, szintén hazai gyártású Tejasokat, valamint a francia Rafalékat, amelyek hamarosan érkeznek. Az AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft) keretében tervezett vadászgépek belső fegyverraktárakkal és fejlett szenzorfúzióval fognak rendelkezni, ami forradalmasítja a légi harcmodort. Többcélú képességeik révén a gépek nemcsak légi összecsapásokban, hanem mélységi csapásmérő és elektronikus hadviselési feladatok során is hatékonyan bevethetők lesznek. Továbbá, az új vadászgépet egy korszerű, hazai fejlesztésű AESA radarral fogják felszerelni, amely lehetővé teszi a célzottabb és pontosabb támadásokat. A mesterséges intelligencia integrálása pedig új dimenziókat nyit meg a harci alkalmazások terén, így a jövő indiai vadászgépe nem csupán technológiai újításokat, hanem stratégiai előnyöket is biztosít majd.

A projekt két fázisra van osztva: az első szakaszban elkészül a modern jármű ötödik generációs verziója, amely még külföldi technológiákra támaszkodik a meghajtás terén. Ezt követően a második lépésben már a saját fejlesztésű hajtóművel felszerelt, hatodik generációs képességekkel bíró gép kerül bemutatásra. Az AMCA igazi értéke abban rejlik, hogy Újdelhi ezzel belépne azon hatalmak szűk körébe, amelyek képesek ötödik generációs, többcélú vadászgépek gyártására. Jelenleg csak az Egyesült Államok, Kína és Oroszország rendelkezik ezzel a képességgel, de több más ország is hasonló projekteken dolgozik. A fejlesztés sürgősségét tovább növeli, hogy Pakisztán is hamarosan hozzáférhet ötödik generációs vadászgépekhez, mivel Peking várhatóan eladja számukra a J-20-as és J-35-ös modelleket Iszlámábádnak.

Az AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft) program gyökerei egészen a 2010-es évek elejéig nyúlnak vissza, amikor a Tejasok továbbfejlesztéseként fogalmazódott meg az ötödik generációs vadászgépek koncepciója. Azonban a projektet folyamatosan hátráltatta a csúszások sora, amely megnehezítette a tervezett ütemterv betartását.

A határidő folyamatosan távolodik, és most már a 2030-as évek második feléről is szó esik.

Ezen akar javítani az indiai kormány, hogy sürgesse az egyre fontosabbá váló fejlesztést.

Related posts