Januártól radikális áremelkedés várható az új autók piacán.
Több autógyártó kénytelen lehet bizonyos típusok, verziók és hajtásrendszerek leállítására, továbbá a szabályozások által előírt büntetések miatt ezek egyes elemeit vagy akár teljes mértékben be kell építeniük az új gépjárművek árába. Ez jelentős áremelkedéseket eredményezhet a piacon.
Az újonnan bevezetett szabályozás fő célja, hogy drasztikusan mérsékelje az új járművek károsanyag-kibocsátását, valamint támogassa a környezetbarát közlekedési alternatívák terjedését. Ezek a módosítások azonban komoly hatással bírnak mind az autógyártók, mind pedig a vásárlók számára, így Magyarországon is számítani lehet érezhető következményekre.
A CAFE szabályozás olyan szigorú környezetvédelmi célkitűzéseket állít fel, amelyek alapján az autógyártóknak átlagosan teljesíteniük kell a különböző modelljeikre vonatkozóan a teljes flottájuk károsanyag-kibocsátási normáit.
Az új előírások keretében 2030-ra az EU a közúti közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás 55%-os csökkentését tűzte ki célul a 2021-es szintekhez képest. Ez azt jelenti, hogy az autógyártóknak növelniük kell az alacsony kibocsátású és elektromos járművek arányát, valamint csökkenteniük a hagyományos belső égésű motorok környezeti terhelését.
Az Európai Unió által bevezetett károsanyag-kibocsátási szabályozás szerint az autógyártóknak a járműflottájuk átlagos szén-dioxid-kibocsátását 95 gramm/km érték alatt kell tartaniuk.
Ez ösztönzi a vállalatokat arra, hogy alacsonyabb károsanyag-kibocsátású járműveket, mint például elektromos vagy hibrid autókat, fejlesszenek ki. Ha a megengedett határértékeket túllépik, az jelentős pénzbírságot eredményez, amelynek egy része vagy egészében valószínűleg az új autók árába fog beépülni.
A CAFE (Corporate Average Fuel Economy) szabályozásnak való megfelelés érdekében az autógyártóknak jelentős befektetéseket kell eszközölniük az innovatív technológiák kifejlesztésébe és a gyártási folyamatok modernizálásába. Az elektromos és hibrid járművek előállítása jelenleg még mindig magasabb költségekkel jár, mint a klasszikus benzin- és dízelmotoros autók esetében. E költségek várhatóan a vásárlókra hárulnak, ami az új autók piaci árának növekedését vonja maga után.
Elemzői előrejelzések alapján az Európai Unióban az új autók ára 2025-től várhatóan 5-10%-kal emelkedhet. Ez a tendencia különösen a kis- és közepes méretű járművek esetében lehet szembetűnő, mivel ezen a piacon a vásárlók árérzékenyebbek. Magyarországon, ahol a magánvásárlók többsége az alacsonyabb árkategóriájú modellekre fókuszál, ez a várható áremelkedés jelentős kihívások elé állíthatja őket.
Az új autók áremelkedése valószínűleg a vásárlók figyelmét a használt autók piacára irányítja. Ez a tendencia pedig a használt járművek áraira is hatással lesz, várhatóan tovább növelve az árakat, különösen a kiváló állapotban lévő és üzemanyag-hatékony modellek esetében.