Dühödt levelet írt a Ryanair vezérigazgatója az európai légitársaságok késéseivel kapcsolatban.

"A helyzetet alaposan nyomon követjük" - nyilatkozta az Európai Bizottság Michael O'Leary levele után, amelyben Franciaországot, Németországot, Spanyolországot, Görögországot és Nagy-Britanniát bírálta.

A Ryanair vezérigazgatója határozott hangú levelet intézett, amelyben kifejezte felháborodását, miszerint "Ursula von der Leyen Bizottsága továbbra is tétlenül szemléli, hogy a francia, spanyol, német, görög és brit légiforgalmi irányító szolgálatoknál súlyos gazdálkodási problémák vannak, valamint a személyzet is elégtelen számban áll rendelkezésre."

Michael O'Leary arra figyelmeztette az Európai Bizottságot, hogy sürgősen lépjen fel a francia, spanyol, német, görög és brit légiforgalmi irányító szolgáltatók ellen, akiket ő a legfőbb késések okozóinak tart. Kiemelte, hogy e szolgáltatóknak biztosítaniuk kell a megfelelő létszámú személyzetet a légiforgalmi irányító központjaikban, hogy megelőzhessék a további fennakadásokat és zökkenőmentesebbé tegyék a légi közlekedést.

A Ryanair egyik vezetője kiemelte, hogy "a nem megfelelően működő légiforgalmi irányító szolgálatok alulteljesítése még szembetűnőbbé válik, ha összehasonlítjuk őket a dán, belga, holland, ír és szlovák légiforgalmi irányító központok kiemelkedő teljesítményével. Ezek a központok 2024 során több ezer járat esetében biztosították az időben történő légiforgalmi irányítást, és mindezt személyzethiány vagy kapacitásbeli késések nélkül valósították meg."

A Ryanair régóta kampányol az európai rosszul irányított ATC-szolgáltatások sürgős reformjáért, de a SESAR (Európa kudarcba fulladt egységes égbolt projektje) 20 éves beruházása ellenére sem történt előrelépés.

Ha a dánok, belgák, hollandok, írek és szlovákok sikeresen megoldják a légiforgalmi irányító szolgálataik személyzeti ellátottságát, és képesek megszüntetni az "ATC kapacitás" késéseket, akkor vajon miért ne várhatnánk el ugyanezt a jól finanszírozott, ámde súlyos irányítási problémákkal küzdő francia, spanyol, német, görög és brit légiforgalmi szolgáltatóktól?

A lényeg az, hogy ezek állami monopóliumok, amelyeket nem foglalkoztat az ügyfélszolgálat minősége, sem az utasok kényelme, sőt, még a légitársaságok ügyfelei iránti elvárásaik sem. A személyzetük lényegesen alacsonyabb létszámban dolgozik, és ők felelősek az európai járatkésések több mint 90%-áért, ami tovább súlyosbítja az európai légi közlekedés környezeti terhelését.

A francia, német, spanyol, görög és brit légiforgalmi irányítók körében tapasztalható létszámhiány és a nem megfelelő irányítás már nem tűrhető tovább. Itt az idő, hogy az Európai Bizottság határozott lépéseket tegyen, és minden európai tagállamtól elvárja a hatékony és versenyképes légiirányítást. A Ryanair, valamint ügyfeleink és utasaink egyre inkább elérkeztek ahhoz a ponthoz, ahol elegük van ezekből az elkerülhető légiforgalmi késésekből, amelyeket a francia, német, spanyol, görög és brit szolgáltatók minden nyáron ránk róni. Az optimális légiforgalmi irányításhoz csupán annyira van szükség, hogy a tagállamok megfelelő számú és képzett légiforgalmi irányítót alkalmazzanak, ahogyan azt az írek, dánok, hollandok, belgák és szlovákok már sikeresen megvalósították.

Az Európai Bizottság az Euronews megkeresésére válaszolva egy levélre hivatkozott, amelyet Apostolosz Cicikosztasz közlekedési biztos küldött a tagállamoknak tavaly áprilisban, még a nyári járatproblémák kialakulása előtt.

A Bizottság szóvivője kiegészítette: "Jelen pillanatban nincs további megjegyzésünk, csupán szeretnénk emlékeztetni mindenkit a biztos úr levelének lényegére: Folytatjuk az ügy figyelemmel kísérését."

Cicikusztató leveled a közlekedési minisztereknek: Tisztelt Miniszterek! Örömmel értesítem Önöket, hogy a közlekedési rendszereink hatékonyságának növelése érdekében új, innovatív javaslatokat szeretnék megosztani Önökkel. A célunk, hogy a közlekedés ne csak gyors és biztonságos legyen, hanem élménnyé is váljon mindenki számára. Együttműködésünkkel formálhatjuk a jövő közlekedését, hogy az valóban mindenki igényeit szolgálja. Várom a lehetőséget, hogy részletesen bemutathassam elképzeléseimet. Üdvözlettel, [Neved]

"Engedje meg, hogy felhívjam a figyelmét egy, az európai polgárok számára a közelgő ünnepi időszakban rendkívül fontos kérdésre, nevezetesen az egyre zsúfoltabbá váló légi forgalomra, amely késésekhez és járattörlésekhez vezethet a légi utasok számára. Már tavaly is az elmúlt 25 év legsúlyosabb késései voltak az európai légi hálózaton, és a helyzet idén valószínűleg tovább romlik.

Az európai légi forgalom az elmúlt öt évben jelentős ingadozáson ment keresztül: a világjárvány idején drámaian visszaesett a légi forgalom, majd a COVID után nagyon gyorsan helyreállt, és drámai változások következtek be a forgalomban Oroszország Ukrajnával szembeni agresszióját követően.

Ma Európa számos részén sokkal magasabb a forgalom, mint a világjárvány előtt volt, annak ellenére, hogy a katonai konfliktus miatt 20%-kal kevesebb légtér áll rendelkezésre a polgári forgalom számára. Idén a forgalom erőteljes, mintegy 5%-os növekedését tapasztaljuk, és arra számítunk, hogy ez az éves forgalomnövekedés 2030-ig folytatódni fog.

Tavaly nyáron Európa égövén egy zsúfolt napon 35 000 repülőjárat szelte át az eget, míg idén a várakozások szerint ez a szám 38 000-re nőhet. Ez a növekedés az európai állampolgárok fokozott utazási kedvének köszönhető, ami nemcsak a légi közlekedés szektorának, hanem a turizmusnak és az egész európai gazdaságnak is kedvező hatással van.

Ugyanakkor a nagy kereslet jelentős nyomást gyakorol a léginavigációs szolgáltatókra (ANSP), amelyek közül egyesek továbbra is munkaerő- és kapacitáshiánnyal küzdenek. Ezért most kell megkezdeni a további légiforgalmi irányítók felvételét és képzését, ahol erre szükség van.

Bár a léginavigációs szolgáltatásokat szakosodott üzemeltetési egységek biztosítják, az államok felelőssége, hogy légterükben megfelelő léginavigációs rendszereket működtessenek, összhangban az uniós és nemzetközi jogi előírásokkal. Ennek ellenére számos tagállamban előfordulhat, hogy a léginavigációs szolgáltatók nem tudják hatékonyan kezelni a forgalom teljes volumenét.

Az EUROCONTROL hálózatkezelője jelentős intézkedéseket vár el, amelyek sokszor extra erőfeszítéseket követelnek meg a léginavigációs szolgáltatóktól. Ezek az erőfeszítések szükségesek ahhoz, hogy át tudják venni a forgalmat olyan szolgáltatóktól, akik nem képesek megbirkózni a feladatukkal. Kölcsönös érdekünk, hogy mindannyian hatékonyan együttműködjünk a hálózatkezelővel.

A létszámhiány mellett a régi technológiák is komoly kihívások elé állítják a légiforgalmi irányítást. A légi navigáció digitális korszakra való átállása már régóta elkerülhetetlen. Az elkövetkező években ez a téma külön figyelmet igényel majd Öntől is. E nélkül nem tudjuk garantálni a szükséges kapacitások fenntartását, valamint a környezetvédelmi teljesítmény javítását.

Kérem, hogy a nyári időszak megérkezése előtt sürgősen fordítsanak figyelmet a következőkre, különösen annak érdekében, hogy:

- A léginavigációs szolgáltatóknak elengedhetetlen, hogy betartsák a hivatalosan vállalt kapacitásokat, és a légiforgalmi irányítókat a legkritikusabb helyszínekre és időzónákba irányítsák.

A léginavigációs szolgáltatók szoros együttműködésben dolgoznak az Eurocontrol hálózatkezelőjével, hogy hatékonyan irányítsák a légiforgalmat az egész európai légtérben. Ez a kooperáció különösen fontos a kedvezőtlen időjárási viszonyok kezelésében is, biztosítva ezzel a biztonságos és zökkenőmentes légi közlekedést.

Arra bátorítjuk a légitársaságokat, hogy készítsenek valóban megvalósítható repülési terveket, és elengedhetetlen, hogy ezeket betartsák, különösen a forgalmas napok hajnalán.

Related posts