A Duna House elemzése szerint a magyar ingatlanpiacot egyre inkább áthatja a félelem és a pánik, amikor a vásárlók és eladók döntéseit hozzák meg. Az ingatlanpiaci helyzet folyamatosan változik, és ezek az érzelmek jelentős hatással vannak a tranzakciók s

A magyar lakosság ma is határozottan a tulajdonlás mellett áll: egy friss Duna House kutatás alapján a megkérdezettek 86%-a kifejezte, hogy a saját ingatlan a biztonság érzetét adja számukra, míg 74%-uk már régóta a saját lakás megvásárlásán töri a fejét.
Eközben viszont a válaszadók közül 10-ből 9-en nehézségekre számítanak ingatlanvásárlás és -eladás során is.A vásárlók körében az elképzelt vételárú (56%) és állapotú (42%) ingatlan megtalálása, valamint az alkufolyamat (37%) jelentik a legnagyobb kihívást. Az eladók esetében pedig leginkább az elképzelt kínálati áron (69%) és időtávon belül (68%) történő eladás, továbbá az eladási folyamatot negatívan befolyásolható piaci trendek (61%) okoznak fejfájást.
A kétségek és az álmatlan éjszakákat hozó aggodalmak közepette nem meglepő, hogy sokan a legközelebbi szeretteikhez keresnek támaszt.
"Kutatásunk szerint ingatlanügyekben az emberek családtagjaik és barátaik véleményére támaszkodnak, és csak utánuk következnek az ingatlanszakértők. Sőt még kapcsolódó finanszírozási kérdésekben is szülők, nagyszülők, testvérek és egyéb rokonok "előzik" a pénzügyi tanácsadót" - idézik a közleményben Megyeri Dánielt, a Duna House marketing- és PR vezetőjét.
Az elmúlt három év tapasztalatai alapján az ingatlanügyletet lebonyolítók körében körülbelül a fele fordult profi ingatlan- és pénzügyi szakértőhöz. Ez az arány azonban jelentősen elmarad az Egyesült Államokban tapasztalható 90%-tól. A családi konzultációk ilyen kiemelkedő szerepére építve elengedhetetlen, hogy véleményeket és benyomásokat összegyűjtve olyan környezetet alakítsunk ki, amelyben a felkészült szakemberek egyre nagyobb szerepet játszhatnak az élet különböző szituációiban. Különösen az Otthon Start Program következtében több tízezer első lakást vásárló érkezik az ingatlanpiacra, akikkel szemben empatikusan, az érzelmi terheiket is figyelembe véve kell megmutatnunk a lakáspiaci trendek, adminisztráció, finanszírozás és szabályozások bonyolult világában a megnyugtató kiutat.
A Duna House legfrissebb kutatása rávilágít, hogy az első lakásvásárlók körében a válaszadók 56%-a a lakásvásárlást rendkívül bonyolult folyamatnak tartja. Ez az arány az egyik legmagasabb a vizsgálat alatt álló élethelyzetek között. Ráadásul a megkérdezettek 83%-a úgy véli, hogy ma sokkal nehezebb saját ingatlanhoz jutni, mint korábban. Érdekesség, hogy a finanszírozással kapcsolatos aggályokkal küzdők aránya is kiugró: 41%, szemben a teljes minta 34%-ával. Ennek ellenére a válaszadók 43%-a aktívan figyelemmel kíséri a lakáspiaccal kapcsolatos híreket.
"Döntési paralízis, a hibázástól és a hosszú távú elköteleződéstől való aggodalom. A megfelelési kényszer és a FOMO (Fear of Missing Out) hatása. A költözés mint új életszakasz kezdetének izgalma. Az utóbbi időszakban nálam is a lakásvásárlás körül forogtak a mindennapok, ezért örömmel csatlakoztam a Duna House szemléletformáló kampányához, nem csupán szakértői nézőpontból, hanem személyes tapasztalataim révén is. Az életünk legnagyobb értékének megszerzésekor elengedhetetlen a pszichológiai és érzelmi támogatás, éppúgy, mint a szakmai tanácsadás" - osztotta meg Fuller Bianka pszichológus, aki a kampány keretében videósorozatot is készít a lakásvásárlás és költözés különböző aspektusairól.
Az ingatlan- és hitelpiacon végbemenő turbulens változások miatt az első lakást vásárlók számára különösen nagy problémát jelent még a helyes időzítés (vagyis a megfelelő ingatlanpiaci időszak) megtalálása, továbbá a licitek, alkuk miatt kialakult érzelmi és időnyomás is. Tartanak attól, hogy nem a megfelelő ingatlannál kötnek ki, ezért is igénylik a megfelelő támogatást.