A brit kutatók felfedték, hogy miért nem választjuk gyakrabban az alkoholmentes söröket.

Az alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú italok iránti érdeklődés folyamatosan növekszik a fogyasztók között, ám a társadalmi elvárások továbbra is erőteljes hatással bírnak az alkoholfogyasztási szokásokra. Egy friss kutatás szerint, bár sokan szívesen kipróbálnák az alkoholmentes lehetőségeket, gyakran a társasági helyzetekben mégis a tradicionális alkoholtartalmú italokra esik a választásuk – számolt be erről a Financial Times.

A Heineken és az Oxfordi Egyetem közös kutatása érdekes megállapításokra jutott az alkoholtartalmú italok fogyasztási szokásairól. Az Ipsos által öt különböző országban lebonyolított, közel 12 000 felnőtt részvételével készült felmérés eredményei azt mutatják, hogy a megkérdezettek 68%-a már kóstolta az alkoholmentes vagy alacsony alkoholtartalmú italokat szórakozás közben, és ezeket a választásokat elfogadhatónak tartják. Ez a tendencia a tudatosabb fogyasztói szokásokra és az egészségesebb életmód iránti elköteleződésre utal.

A kutatás rámutatott, hogy az emberek körülbelül 80%-a úgy véli, hogy az alkoholmentes italok fogyasztása ma már sokkal elfogadottabb, mint öt évvel ezelőtt. Ugyanakkor a rendszeres alkoholfogyasztók felének tapasztalata szerint társasági eseményeken gyakran hajlamosak alkoholt választani, még akkor is, ha eredetileg az alkoholtalan alternatívákat szándékozták kipróbálni.

Charles Spence, az Oxfordi Egyetem kísérleti pszichológiai professzora, a kutatás vezetője rámutatott: "Az emberek beszámolói, amelyek azt sugallják, hogy ki akarják próbálni az alkoholos italok alkoholmentes változatait, nem feltétlenül jelentenek mindig nagyobb eladásokat."

A kutatás során számos kihívás került felszínre az alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú italok piacán. Ezek között kiemelkedik az árképzés, az ízpreferenciák és a társadalmi hatások. Különösen a Z generáció (27 év alattiak) tapasztalja a legintenzívebb társadalmi nyomást az alkoholfogyasztással kapcsolatban.

Ebben a korcsoportban a válaszadók több mint egyharmada számolt be arról, hogy társasági helyzetekben nyomást érzett az alkoholfogyasztásra.

A legfrissebb felmérések alapján kiderült, hogy a Z generációs férfiak körében a társadalmi nyomás érzékenyebben hat, mint a nőknél. A megkérdezett fiatal férfiak 38%-a vallotta be, hogy alacsony alkoholtartalmú vagy alkoholmentes italokra csak akkor váltanak, ha barátaik is ezt teszik. Emellett 30%-uk úgy érzi, hogy szükséges magyarázkodniuk a választásuk miatt, ami arra utal, hogy a társas elfogadás nagy jelentőséggel bír számukra.

Az alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú italok világa az utóbbi öt évben dinamikus fejlődésen ment keresztül, amelynek hátterében az egészséges életmód iránti fokozódó érdeklődés áll. Az emberek egyre inkább tudatosan választanak, és ez a trend új lehetőségeket teremt az italpiacon.

A nagy sörgyártók, köztük a Heineken és az AB InBev, jelentős összegeket fektettek be a reklámozásba és az új termékek bevezetésébe, hogy kihasználják ezt a trendet.

Az IWSR, az italipari adatokra specializálódott szolgáltató, legfrissebb elemzése szerint a globális sörfogyasztás 2023-ban 1%-kal visszaesett. Ezzel szemben az alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú italok piaca a következő négy évben várhatóan évi 4%-os összetett növekedési ütemet fog produkálni a legfontosabb 10 piacon. Az alkoholmentes termékek esetében még kedvezőbb a helyzet, hiszen ezek esetében 7%-os növekedés prognosztizálható.

A Heineken legfrissebb beszámolója alapján alkoholmentes sörük, a Heineken 0,0, jelentős 18%-os piaci részesedéssel bír. Az első félév során a márka eladásai 14%-kal emelkedtek, míg a cég teljes sörértékesítése csupán 2,1%-os növekedést mutatott.

Related posts