Európa a kanyar előtt áll, és úgy tűnik, hogy Brüsszelnek egyre inkább le kell majd maradnia a felfegyverkezés versenyében.

Az európai vezetők új fegyverbeszerzési alap létrehozását tervezik, miután az Európai Bizottság által javasolt 800 milliárd eurós újrafegyverkezési tervet nem tartják elegendőnek az orosz fenyegetés elleni védekezéshez. Ez az új mechanizmus nemcsak a döntéshozatali folyamatokat gyorsíthatja fel, hanem a résztvevő országokat is mentesítheti az EU adósságkorlátai alól. Emellett lehetőséget biztosít arra, hogy a központi irányítás eldöntse, hol legyenek a legnagyobb arányban telepítve a fegyveres eszközök.
A héten Varsóban egyeztet több európai ország pénzügyminisztere arról, hogy egy kormányközi alapot hozzanak létre, ami az eddigi terveknél is gyorsabbá tehetné a katonai felszerelések közös beszerzését, írja a Poltico.
Az Európai Védelmi Mechanizmus (EDM) elnevezésű program nem csupán a katonai beszerzések központosítására irányul, hanem arra is lehetőséget ad, hogy az alap közvetlenül tulajdonoljon katonai eszközöket. A közös beszerzési rendszer bevezetése nyilvánvalóan költségmegtakarítást eredményezne, de ennél sokkal többet is kínálna. Ez a megközelítés nemcsak a hatékonyságot növelné, hanem elősegítené a tagállamok közötti együttműködést és a védelmi képességek harmonizálását is.
Az így beszerzett termékeket az EDM saját nyilvántartásában rögzítené, ami lehetővé tenné, hogy a felmerülő hiányosságok ne a résztvevő országok terheit növeljék.
Az Európai Tanács jelenlegi soros elnökségét vivő lengyel kormány a Breugel Intézetet kérte fel egy javaslat kidolgozására, amelyet a héten Varsóban tartandó informális pénzügyminiszteri találkozón mutatnak be. A egyeztetésen az EU-tagállamok mellett az Egyesült Királyság, Norvégia és Svájc képviselői is részt vesznek.
A brit kormány korábbi javaslatához hasonlóan az alap lehetőséget biztosítana a nem EU-tagállamok számára is, anélkül, hogy kötelezővé tenné a 27 EU-tagállam részvételét.
A tervezett EDM alap tagjai a gazdaságuk nagyságából és katonai kiadásaik, illetve eszközeik mértékéből adódóan részesedést fizetnének, míg a döntéshozatal a tőkerészesedésük arányában vagy minősített többséggel történne. Ezen kívül a nagyobb biztonsági fenyegetésnek kitett országok számára kamatmentes kölcsönt kínálna, különös figyelmet fordítva az Oroszország vagy Fehéroroszország határán elhelyezkedő államokra.
Az új alap két különböző megközelítéssel támogatná a ReArm Europe ambiciózus terveit: egyrészt lehetőséget biztosítana egy 150 milliárd eurós közös hitelfelvételre, másrészt pedig akár 650 milliárd eurónyi további adósság felvételét is lehetővé tenné a tagállamok számára.
Ezzel ellentétben az EDM-en keresztül beszerzett eszközök nem fokoznák a résztvevők hiányosságait, és a tervek szerint a döntéshozatali folyamat is sokkal rugalmasabbá válna.
A javaslat szerint az EU külön részvényesként, az Európai Bizottság képviseletében csatlakozhatna az alaphoz a védelmi politikákat érintő kezdeményezések koordinálása érdekében. Egy a lapnak megszólaló diplomata szerint azonban ez érzékeny kérdés:
Az Egyesült Királyság számára rendkívül kihívást jelent a Bizottság vezető szerepének elfogadása, és ez a kérdés más nagyobb EU-tagállamok számára is vitát gerjeszthet. Mégis, a célunk az volt, hogy hatékonyabbá váljunk.