Íme egy egyedi változat: "A 2024-es év során a nemzetközi aukciókon a legmagasabb áron elkelt műalkotások listája lenyűgöző pillanatképet ad a kortárs művészet világáról."
A globális műtárgypiacon az év végén hazánkban megfigyelt fellendülés elmaradt. A csúcsárak, amelyek a piac általános állapotát tükrözik, alacsonyabb szinten mozogtak, mint az utóbbi évek során - ez derül ki a műtárgy.com legfrissebb összefoglalójából.
Az impresszionizmus és a posztimpresszionizmus mesterei által a XIX. század végén létrehozott alkotások mellett a legmagasabb árakat a globális piacon tavaly is a múlt század 50-es és 60-as éveinek mesterművei érték el, habár az árak szintje elmaradt a korábbi évekhez képest. A művészek nevei a legdrágábbak között szinte változatlanok, ám a legszembetűnőbb hiányzó Pablo Picasso, míg a TOP 10-ben csupán egyetlen élő művész szerepel: az amerikai Ed Ruscha. Két mester, Magritte és Monet, két-két alkotással is megtalálható a legdrágábbak között. Külön figyelmet érdemel Picasso visszaesése: míg 2023-ban egy művéért 139 millió dollárt adtak, ezzel a tavalyi lista élén állt, 2024-re ez az összeg csupán 24,8 millióra csökkent. Sőt, tavaly tíz legdrágább tételének összértéke is alacsonyabb volt, mint egy évvel korábban a legjobban eladott festményéért kapott összeg.
A tavalyi év legjobban teljesítő műveinek összértéke jelentős csökkenést mutatott: míg 2022-ben még 1,1 milliárd dollár, tavalyelőtt pedig 660 millió dollár volt, addig 2023-ra ez az összeg mindössze 521 millió dollárra apadt. A helyzet enyhe javulására csak a visszaesés ütemének lassulása adhat némi reményt. A toplistás művek túlnyomó része a Christie's és a Sotheby's aukciós házakhoz köthető, míg a Phillips és a bécsi Im Kinsky is képviseltették magukat egy-egy tétellel – utóbbi megjelenése igazi meglepetés volt. A három nagy nemzetközi aukciós ház nyilvános árveréseinek teljesítménye 2023-hoz képest 29%-kal, míg 2022-höz viszonyítva 47,9%-kal csökkent, ami újfent megerősíti azt a megfigyelést, hogy a csúcsminőségű művek eredményeiből megbízhatóan következtethetünk a piac általános állapotára. Ha kiterjesztjük a vizsgálatot a száz legdrágább műre, a tendencia hasonló: 2022-ben ezek összértéke 4,1 milliárd dollár volt, míg 2023-ban már csak 2,4 milliárd, és tavaly 1,8 milliárd dollárra csökkent. Érdemes megjegyezni, hogy a három aukciós ház teljes forgalma kisebb mértékben esett vissza, mivel a nem képzőművészeti kategóriákban és a privát értékesítések terén kedvezőbb eredmények születtek. A forgalmi adatok minden esetben tartalmazzák az árverőházak által felszámított jutalékot is.
Az év nyertese kétségkívül a belga szürrealista mester, René Magritte volt, aki egyedüliként lépte át a 100 milliós küszöböt. Új életmű-rekordot felállító művéért csaknem kétszer annyit adtak, mint a második helyezett alkotásért és az ő festményét találjuk a lista ötödik helyén is. Mintegy ráadásként új csúcsárat ért el papíralapú munkáinak kategóriájában is. Szárnyalása tükrözi a szürrealizmus általában is újra növekvő népszerűségét.
Nézzük meg most a tavalyi év legmagasabb áron elkelt aukciós tételeit!
A festmény egy lenyűgöző sorozat kiemelkedő darabja, amely 1939 és 1967 között készült. Ez a sorozat összesen 17 olajképből és 10 gouache-ból áll, és a szürrealizmus mesterének legismertebb és legkeresettebb művei közé tartozik. Már eredeti megjelenésük pillanatában hatalmas népszerűségnek örvendtek, ami a gyűjtői igények kielégítéseként számos változat létrejöttéhez vezetett. A művek egy része ma neves múzeumok falain található, míg mások magángyűjtők birtokában maradtak. A nemrégiben árverezett festmény több mint öt évtizeden át a tavalyelőtt elhunyt híres román-amerikai belsőépítész, Mica Ertegun gyűjteményének része volt. Az aukció keretében, amelyet "single owner sale"-nek neveznek, minden tétel Ertegun magángyűjteményéből származott. A festmény becsértékét nem hozták nyilvánosságra, de a ház legalább 100 millió dolláros ajánlattal számolt, amelyet a várakozások szerint el is értek, mivel az ár garantált volt, azaz egy előzetes ajánlat már biztosította a tranzakció sikerét. Érdekes megjegyezni, hogy Magritte korábbi rekordja 79 millió dollár volt, amelyet 2022-ben állított fel.
Közel fél évszázad után a legjobb pillanatban dobta piacra eddigi tulajdonosa, egy texasi olajmilliárdos Ruscha utolsó, magánkézben lévő nagyméretű festményét, hiszen a legendás 66-os út melletti benzinkutat ábrázoló festmény az egyik kiemelt munka volt Ruscha nagyszabású 2023-24-es szóló show-ján a New York-i MoMÁ-ban és a Los Angeles-i LACMÁ-ban. E kiállítások tovább erősítették a gyűjtői érdeklődést a 87 éves művész munkái iránt, így nem csoda, hogy a Christie's az eddigi, 52,5 millió dolláros életmű-rekord megdöntését várta az alkotástól, mely Ruscha több, akkortájt festett képéhez hasonlóan minimalista táji, építészeti elemeket kombinált szövegrészletekkel. A mű végül Ruscha eddigi, öt évet megért rekordáránál 30%-kal többért kelt el.
A francia impresszionizmus kiemelkedő alakjaként és a modern festészet úttörőjeként számos rekordot döntött meg, hiszen egyes művei már több mint százmillió dolláros árat is elértek. Amikor a művei kalapács alá kerülnek, szinte biztos, hogy a legjobbak között találják magukat. Így volt ez a monumentális méretű festmény esetében is, amely a tavirózsákat ábrázoló, 250 darabból álló sorozat része, és 1914-17 között készült. Az új tulajdonosa egy izgalmas, 17 perces licitcsatában szerezte meg a művet. Ez a festmény a művész legendás giverny-i kertjében született, és már nem a vízililiomok hű másaként, hanem a vízen tükröződő fények és színek játékaként jeleníti meg a természet szépségét. A mű a tavaly elhunyt Sydel Miller gyűjteményéből származik, és garantált vételként került a kalapács alá, a szépségiparban elért vagyonának köszönhetően.
A monumentális méretű alkotás Basquiat "arany évében" született, amikor a street art világából kiemelkedve a galériák elismert sztárjává vált. Évtizedeken keresztül Francesco Pellizzi, olasz antropológus birtokában volt, és számos jelentős kiállításon megcsodálhatta a nagyközönség, de most először került aukcióra. A festményen történelmi és mitológiai elemek elegyednek a művész által megalkotott szimbólumokkal, így egy igazán különleges vizuális élményt kínál. A Phillips aukciós ház, amely ezzel a tétellel a nagyobb aukciós házak által dominált TOP 10-es listára került, 40-60 millió dollár közötti becsértéket állapított meg. Érdemes megjegyezni, hogy a becsértékek nem tartalmazzák a jutalékot, míg a 46,4 millió dolláros végső ár igen. Ez azt jelenti, hogy a mű alig a becsérték alatt kelt el, és messze elmaradt Basquiat 2017-es életműrekordjától, amely 110,5 millió dollár volt.
A fény birodalma mellett Magritte másik neves műve, amely a Bowler-kalapos férfit ábrázolja, szintén kalapács alá került tavaly, ráadásul egy kifejezetten a szürrealista művészetre fókuszáló londoni aukció keretein belül. Ebből a sorozatból csupán néhány darab maradt magánkézben; ez a különleges alkotás utoljára 1980-ban jelent meg árverésen, amikor egy francia műkereskedő 90 ezer fontért vásárolta meg. Nem sokkal később a neves gyűjtő házaspár, Gilbert és Lena Kaplan birtokába került, és egészen mostanáig hűen megőrizték. A tétel garantált volt, ám végül az elért ár valamivel a becsérték alatt zárult.
Ezúttal nem az ár okozott meglepetést, hiszen Gustav Klimt muzeális munkái rendszerint a legmagasabb ársávban mozognak, hanem az a tény, hogy a művész egyik utolsó, nem teljesen befejezett alkotása nem a nagy nemzetközi aukciósházak valamelyikében, hanem keletkezésének helyszínén, Bécsben, az Im Kinsky-nél került kalapács alá. Lieser kisasszony portréja nagyiparos családjának megrendelésére készült, s Klimt halála után el is jutott a családhoz. 1925 és 1960 közötti sorsa ugyanakkor tisztázatlan, de jogszerűtlen elbirtoklására utaló egyértelmű jelek nem bukkantak fel. A mű az elmúlt 60 évben egy osztrák magángyűjteményben rejtőzködött és a Lieser-család jogutódai és a jelenlegi tulajdonosok közötti megállapodást követően kerülhetett most értékesítésre. A festményért kifizetett összeg valamivel meghaladta a becsérték alsó határát.
Talán kevesen tudják, de Andy Warhol ikonikus Virágok-sorozatának létrejötte szorosan összefonódik a Kennedy-gyilkossággal, amely 1964-ben történt. A művész ezzel a sorozattal tisztelegni akart az elnök emléke előtt. A nagyméretű alkotás, amely most először kerül aukcióra, a legendás New York-i Leo Castelli Gallery-n keresztül jutott el a műkereskedelem világába. Míg 2022-ben egy másik Virágok-darabért 15,8 millió dollárt fizettek, addig a legutóbbi Christie's aukción, tavaly májusban, a mostani műért rekordszámú összeget kellett kifizetni, amely már a becsértékét is túllépte, és a korábbi ár több mint kétszeresét tette ki.
A vízililiomok mellett Monet egy másik kedvelt motívumát, egy szénakazlat ábrázoló festmény is bekerült a TOP 10-be. A mű a jó két tucat változatot számláló sorozat legutolsó darabja, mely már nem sokkal elkészülte után az USA-ba került, egy időben tartós letétként a bostoni Szépművészeti Múzeumban volt látható. Aukción most szerepelt először; nyilvános becsérték nélkül, garantált tételként került kalapács alá. Elért ára megfelel a várakozásnak, de messze elmarad az azonos témájú Monet-festmények 2019-ben elért 110 millió dolláros csúcsárától, ami mindmáig a legmagasabb, impresszionista festményért kifizetett összeg.
A festmény a művész 1886 és 1888 között, Párizs vibráló légkörében született, amikor is többször is a város és környékének közkertjeit örökítette meg. Ez a különleges alkotás számos európai, majd amerikai magángyűjteményben megfordult, és több kiállításon is bemutatásra került. A legutolsó aukció, amelyen részt vett, 2018-ban zajlott, de akkor nem talált gazdára, és az árverőház végül 30 millió dollárért saját birtokába vette. Bár nem realizáltak nagy nyereséget az eladással, a festmény mégis Van Gogh párizsi időszakának legértékesebb darabjává vált.
Rothko egyik festménye az utóbbi hét évtized során többször is új gazdára lelt, és megjárta a Christie's gyűjteményét is, amelyet François Pinault irányít. 2013-ban egy malájziai gyűjtőhöz került, aki két év elteltével 46,5 millió dolláros áron vált meg tőle. A legutóbbi tulajdonosa, akinek kiléte nem ismert, nem járt el túl jól, mivel most Hongkongban harmadával alacsonyabb árat kapott érte. Ez a műalkotás, amely színkombinációja révén az Ukrajna ellen indított orosz agresszió óta különösen népszerűvé vált, Hongkongban került árverésre; ez volt az első Rothko-olajfestmény, amely Ázsiában kalapács alá került.
A gyűjteményünk kizárólag a nyilvános árveréseken értékesített tételeket tartalmazza. Fontos megjegyezni, hogy az aukciósházak privát értékesítései, a műkereskedések tranzakciói, valamint a gyűjtők közötti üzletek során akár ennél magasabb árak is kialakulhattak.
A művek reprodukcióit az azokat árverező aukciósházak jóvoltából közöljük.
Szerző: muletargy.com
Címlapkép: Claude Monet: Nimfák, 1914-17. A Sotheby's jóvoltából.
Ez a dokumentum nem tekinthető befektetési tanácsadásnak vagy ajánlásnak. Kérjük, vegye figyelembe, hogy a következő jogi információk részletes tájékoztatást nyújtanak.