A kereskedelmi hatóságok tevékenységében felfedték a leggyakoribb hiányosságokat és problémákat.

A tavalyi Országos Hatósági Ellenőrzési Terv keretében lebonyolított kormányhivatali vizsgálatok során számos szabálytalanságra derült fény a kereskedelmi szektorban. Az ellenőrzések eredményeként kiderült, hogy bizonyos hatóságok, mint például a jegyzők, nem tartották megfelelően nyilván a szükséges adatokat, és az elektronikus ügyintézésre vonatkozó előírásoknak sem minden esetben tettek eleget. Ezt a megállapítást a kormany.hu-n közzétett beszámoló is megerősíti.

A jelentés szerint mind a húsz kormányhivatal teljesítette az Országos Hatósági Ellenőrzési Tervben előírt vizsgálatokat. Az ellenőrzések célja a kereskedelmi igazgatási hatáskörök gyakorlásának vizsgálata volt.

A kereskedelmi hatóságok általában teljesítették nyilvántartás-vezetési kötelezettségeiket, azonban több kormányhivatal jelezte, hogy az Országos Kereskedelmi Nyilvántartási Rendszerben (OKNYIR) bizonyos adatok hiányosan, vagy csak részlegesen találhatóak meg.

A jelentés alapján megállapítható, hogy noha a bejelentések tartalmilag általában összhangban álltak a jogszabályi követelményekkel, az ügyfelek gyakran hibás vagy nem megfelelő formanyomtatványokat töltöttek ki.

Bizonyos esetekben a hatóságok olyan üzleteknek is megadták a működési engedélyt, amelyek valójában nem igényelték volna azt.

Még mindig előfordul, hogy a tulajdoni lapok vagy bérleti szerződések beszerzése elmarad, ami gátat szabhat az ingatlan jogszerű használatának felügyeletével kapcsolatos ellenőrzéseknek.

A kormányhivatalok tapasztalatai alapján megfigyelhető, hogy a kereskedelmi hatóságok nem mindig tartják be az elektronikus ügyintézés előírásait. Számos esetben előfordult, hogy a gazdálkodó szervezetek papíralapú vagy e-mailes kommunikációt folytattak, miközben az ügyfelek számára kötelező lenne az elektronikus ügyintézés alkalmazása.

A működési engedélyek kiadása során a legtöbb esetben bevonták az illetékes szakhatóságokat, ám előfordult, hogy a szakhatósági előírásokat nem rögzítették a határozatokban. Néhol a telekszomszédok nem kaptak megfelelő tájékoztatást, vagy téves jogorvoslati információ szerepelt a határozatokban.

Az ellenőrzések során kiderült, hogy a hivatalos vizsgálatok száma meglehetősen alacsony, különösen a mozgóboltok tekintetében.

Továbbá, számos önkormányzat még nem alkotott rendeletet az üzletek éjszakai nyitva tartására vonatkozóan, holott a jogszabályok ezt lehetővé tennék.

Related posts