Íme, egy egyedivé tett változat: "Így kísérelték meg megtéveszteni a rendőrség nevében a Hetek főszerkesztő-helyettesét."

Kezdetét veszi egy félelmetesen valósághű dialógus egy kitalált őrmesterrel, aki sürgős információkat közöl egy folyamatban lévő nyomozásról. Az ügy középpontjában egy rejtélyes Kovács Zsolt áll, aki egy gyanús megbízási szerződést hozott magával az MBH Bankba, hogy a nevemben hitelt igényeljen. Amikor a bank alkalmazottai elkezdtek kételkedni a hitelességében, a férfi váratlanul megragadta a papírt, és sietve távozott a bankfiókból, hátrahagyva a zavart és meglepett dolgozókat.

Sokak igyekeznek elnyomni közös értékeink hangját, de ne engedjük, hogy ez megtörténjen! Kérjük, támogassa erőfeszítéseinket: hetek.hu/tamogatas

Ez a kiindulópont, ahol a történet elkezdődik.

A jegyzőkönyv és a nyomozás, valamint az én védelmem miatt az "őrmester" minden szakmai kifejezést tökéletesen használva, hivatali eljárás keretében feltesz néhány kérdést, amelyekre különösebb kockázat nélkül lehetett válaszolni. (Kattintott mostanában gyanús szállítmányozó sms-ekben levő linkekre? Hívták gyanús, ismeretlen számok? Vásárolt mostanában online oldalakon? Hiányzik pénzösszeg a számlájáról?)

Amikor visszakérdezek, hogy mégis mi ez az egész, mi történt, azt mondja, hogy nem is hinném, mennyire megszaporodtak az ilyen jellegű adatszivárgások és csalások, csak az elmúlt 2 hónapban 45 százalékkal emelkedett az ilyen esetek száma. A jelenlegi ügyben BANKI ALKALMAZOTTAK is érintettek, akik az ügyfelek adatait kiszivárogtatták - eddig 3 embert vettek már őrizetbe.

Az őrmester tájékoztatott, hogy néhány napon belül várhatóan meg fog érkezni egy idézés számomra. Ezen a rendezvényen a Teve utcai Rendőrfőkapitányságra kellene elmennem. Itt el kell mondanom az ő jelvényszámát, azonosítóját és nevét, majd várhatóan néhány kérdést is feltesznek nekem. Kérte, hogy rögzítsem ezeket az adatokat, hogy a hivatkozás során könnyedén tudjak rájuk támaszkodni.

Hihetetlenül élethűnek érződött - már körülbelül 10-12 alkalommal adódott lehetőségem, hogy a rendőrség munkatársaival diskuráljak különböző ügyek kapcsán, és sosem éreztem, hogy csalóval állok szemben. A beszélgetés stílusa kísértetiesen emlékeztetett a korábbi tapasztalataimra. Pedig az ilyen helyzetekre különösen figyelmes vagyok.

Andrea őrmester ezután jelezte, hogy ebben a helyzetben az én bankom BIZTONSÁGI SZOLGÁLATÁNAK is értesülnie kell a védelmem érdekében, és hamarosan fel fogják venni velem a kapcsolatot. Ekkor még inkább megerősítette a bizalmamat, hiszen a "rendőrségtől" semmilyen személyes adatot nem kértek, és azt is hangsúlyozták, hogy ezeket ne osszam meg senkivel.

15 perc múlva csörög is a telefon:

📞"- Üdvözlöm, Kulifai úr! Németh Eszter vagyok, az azonosítóm 170307. Az XXX Bank Biztonsági Szolgálatának osztályvezetőjeként keresem. Most érkezett egy értesítés a Rendőrfőkapitányságtól, miszerint felmerült a gyanú, hogy az Ön személyes adatai kiszivárogtak..."

Most újabb történet veszi kezdetét. Ezúttal is úgy alakítják a cselekményt, mintha egy valós csalás megelőzéséről lenne szó, miközben az én érdekeimet védik. A hangsúly a banki csalásokkal szembeni harcon van, és az eljárás során alig kérnek személyes adatokat, így a biztonságom maximálisan garantált.

Az egész ügylet gyanús volta számomra akkor vált nyilvánvalóvá, amikor a látszólag rendkívül hivatalos munkatárs közölte, hogy egy biztonsági eljárás keretében 15-20 percre zárolniuk kell a bankszámlámat. Azt állította, hogy ezt egy automatikus rendszer intézi, és a SÍPSZÓ UTÁN meg kell adnom a bankkártyámon található nevet és a kártyaszámot. Ezt követően hivatalosan kérhetem a zárolás végrehajtását. Azt is hangsúlyozta, hogy a sípszó utáni információkat a biztonsági személyzet nem hallgathatja meg, és minden egyes lépésről sms-ben értesítést fogok kapni.

Ekkor kifejtettem, hogy semmilyen formában nem szándékozom telefonon keresztül adatokat megosztani. Ha valóban ennyire komoly a helyzet, akkor inkább ellátogatok egy bankfiókba, ahol személyesen intézem el a szükséges lépéseket.

📞"- Kulifai úr, önnek teljesen igaza van. Én teljesen megértem, hogy bizalmatlan, ez teljesen érthető ebben az esetben. Kérem, értse meg, hogy a Büntetőtörvénykönyv XXX paragrafusának, YYY bekezdése értelmében a banki csalások esetében egy szigorúan szabályozott protokoll szerint kell eljárnunk..."

Szól a magyarázat.

Kötöm az ebet a karóhoz, és nem értem, miért nem örülnek, ha személyesen teszem tiszteletbeli látogatásomat.

Magyarázat: nem tudják egyelőre, hogy melyik banki alkalmazottak érintettek az ügyemben történt adatszivárogtatásban. Ha nem járulok hozzá az adatok megadásához, akkor ettől kezdve MINDEN FELELŐSSÉG engem terhel majd, ha a számlámról levesznek a csalók összeget, azt a banknak nem áll módjában sem kivizsgálni, sem megtéríteni, sem eljárni, mert nem járultam hozzá a biztonsági lépésekhez - szól az érzelmi zsarolás.

Ekkor átkapcsoltak egy harmadik (!) ügyintézőhöz is, aki szintén bájos hangon próbált engem meggyőzni, hogy nekem teljesen igazam van, de az eljárás az ez.

📞"- Figyeljen, nem várhatja el tőlem, hogy elhiggyem, hogy egy kamerákkal megfigyelt, szigorúan őrzött bankfiókba való belépés kockázatosabb lenne, mint Önöknek véletlenszerűen, néhány jelvényszám ismétlésével átadni a személyes adataimat. Önök vagy csalók, vagy a biztonsági eljárásaikban súlyos hiányosságok vannak..."

Tisztáztam a helyzetet, amikor hirtelen megszakították a vonalat.

Azért osztottam meg veletek ezt a történetet, mert az életem során számtalan különféle csalással találkoztam: sms-ek, telefonhívások, e-mailek, üzenetek és közösségi médiás átverések formájában. Sőt, még olyan biztosítós és banki "ügykezelésekkel" is, amelyek hasonlítanak ehhez. De azt kell mondanom, hogy ilyen magas szintű, ügyesen megtervezett csalást még soha nem tapasztaltam.

Három szereplő, hivatalos-szakmai nyelvezet, teljesen hihető háttérsztori - érzelmileg teljesen a csalásellenes oldal képviselete, sok adat, részinformáció - gondosan felépítve, és csak az első pici adatkérésnél válik teljesen nyilvánvalóvá, hogy BAJ VAN.

Természetesen, az incidens után azonnal felhívtam a 112-es segélyhívót, hogy bejelentést tegyek az igazi rendőrségen. Ott arról tájékoztattak, hogy a csalások mesteri szintre fejlődtek, és sajnos sok idősebb ember életük kemény munkájával megkeresett pénzét veszik el.

Bízom benne, hogy minél előbb rács mögé kerülnek ezek a bűnözők, és hosszú időre elnyerik méltó büntetésüket.

Oszd meg ezt a bejegyzést, hogy senki ne váljon ennek a csalónak az áldozatává! Ne hagyjuk, hogy mások is bedőljenek ennek a trükknek!

Related posts