Donald Trump újra helyzetbe hozná a Teslát, miközben Elon Musk elképzelései szerint alakítaná a cég szabályozását.
Donald Trump leendő amerikai elnökének ideiglenes stábja a legfrissebb vasárnapi hírek szerint fontolóra vette, hogy eltörli az automatizált vezetési rendszerekkel felszerelt járművek baleseteire vonatkozó jelentési kötelezettséget. Ezt a lépést régóta ellenzi a Tesla, amely Elon Musk amerikai milliárdos nevéhez fűződik, és a vállalat a jelentéseket félrevezetőnek tartja. Ezzel szemben az amerikai közúti közlekedésbiztonsági hivatal hangsúlyozza, hogy az ilyen adatok gyűjtése elengedhetetlen a közlekedésbiztonság javítása érdekében.
Donald Trump megválasztott amerikai elnök átmeneti csapata azt javasolja, hogy az újonnan hivatalba lépő kormányzat vonja vissza a Tesla, Elon Musk amerikai milliárdos érdekeltségébe tartozó cég által ellenzett autóbalesetekről szóló jelentéstételi kötelezettséget. Ezt a hírt vasárnap a Reuters közölte, hivatkozva olyan dokumentumokra, amelyekhez hozzájutott.
Mint írtuk, Elon Musk több milliárd dollárt költött arra, hogy segítsen a Republikánus Párt jelöltjének a november 5-i amerikai elnökválasztáson. Vélemények szerint a rendelkezés eltörlése különösen előnyös lenne az elektromosautó-gyártó cégének, a Teslának, amely a program keretében a legtöbb balesetet - szám szerint eddig már több mint 1500-at - jelentette a szövetségi biztonsági szabályozóknak.
A Tesla már egy ideje a figyelem középpontjába került az amerikai közúti közlekedésbiztonsági hivatal (NHTSA) vizsgálatai révén. A balesetek jelentésére vonatkozó szabályok eltörlésére vonatkozó javaslat egy ideiglenes stábtól származik, amely a járműipari politikák 100 napos stratégiájának kidolgozásával foglalkozott.
Az NHTSA baleseti statisztikái alapján 2023. október 15-ig összesen 45 halálos balesetet regisztráltak, amelyek közül 40 esetben a Tesla volt a baleset okozója. A vizsgálat során említésre méltó egy 2023-as incidens Virginiában, ahol a Tesla Autopilot funkcióját használó vezető egy nyerges vontatóval ütközött. Továbbá, Kaliforniában is történt egy tragikus baleset, ahol egy önvezető Tesla egy tűzoltóautónak ütközött, ennek következtében a sofőr és négy tűzoltó életét vesztette. Érdemes megjegyezni, hogy a Tesla mellett a legtöbb jelentős autógyártót képviselő Alliance for Automotive Innovation is bírálta a helyzetet, arra hivatkozva, hogy a balesetekkel kapcsolatos követelmények komoly bürokratikus terhet jelentenek a vállalatok számára.
Az NHTSA, azaz a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal, bevezette azt az állandó általános előírást, amely megköveteli az autógyártóktól, hogy számoljanak be az ütközésekről, amennyiben olyan fejlett vezetőt támogató vagy autonóm vezetési technológiákat alkalmaztak, amelyek az ütközést követő 30 másodpercben aktiválódtak. A hivatal közleményében hangsúlyozta, hogy ezek az adatok kulcsfontosságúak a fejlődő automatizált vezetési rendszerek biztonságának értékeléséhez. Az NHTSA szerint a begyűjtött információk közvetlenül hozzájárultak a Tesla 2023-as visszahívásának megindokolásához. A hivatal eddig több mint 2700 balesetről gyűjtött és elemzett adatokat, mióta 2021-ben életbe lépett ez a szabályozás.
Bár a hivatal hangsúlyozza, hogy az adatok nem alkalmasak a gyártók és járművek biztonságának összehasonlítására, mivel a különböző vállalatok eltérő módszereket alkalmaznak a balesetek adatainak gyűjtésére, a Tesla vezetősége mégis igazságtalannak véli a szabályozásokat. Úgy gondolják, hogy a pontos adatszolgáltatási kötelezettségek következményeként a Tesla látszólag felelős számos olyan balesetért, amelyekben a fejlett vezetőtámogató rendszerek is szerepet játszottak.