Kezdenek körvonalazódni az EU és az Egyesült Államok közötti megállapodás részletei, amely várhatóan jelentős kedvezményeket hoz az európai ipar meghatározó ágazatai számára.

Az Európai Unió és az Egyesült Államok intenzív tárgyalásokat folytat az európai autóipar védelmét szolgáló intézkedésekről, miközben közeledik Donald Trump augusztus 1-i határideje a vámok általános emelésére.

A Reuters forrásainak elmondása szerint Brüsszel több lehetséges megoldást is tárgyal amerikai partnereivel, köztük vámcsökkentést, importkvótákat és az EU-s autógyártók amerikai exportja után járó jóváírásokat. A tárgyalások célja, hogy a felek kereskedelmi megállapodás-tervezetet érjenek el a Trump által kitűzött augusztus 1-i határidő előtt.

Trump kedden jelezte, hogy "valószínűleg" két napon belül értesíti az Európai Uniót arról, milyen vámtételekre számíthatnak az Egyesült Államokba irányuló exportjaik során. Hozzátette, hogy a 27 tagú blokk az utóbbi időben sokkal nyitottabb és együttműködőbb lett.

Az Európai Unió tárgyalói kiemelkedő fontosságú iparágakban, különösen az autó- és repülőgépgyártás terén, vámkedvezmények megszerzésére törekednek.

Egy uniós diplomata korábban "vörös vonalnak" nevezte az autóipari kérdést, jelezve, hogy az amerikai engedmény e téren bármilyen megállapodás előfeltétele.

Áprilistól az európai autógyártók a már meglévő 2,5% mellett további 25%-os amerikai importvámot fizetnek. Ez a teher független Trump áprilisban bejelentett, majd 10%-ra csökkentett "viszonossági" vámjától.

A tárgyalások során felmerült egyik alternatíva szerint az Egyesült Államokban gyártó autóipari vállalatok, akik onnan küldenek ki járműveket, kedvezményes jóváírást kaphatnának a termékeik exportértéke alapján. Ez a jóváírás lehetővé tenné, hogy az EU-ból az Egyesült Államokba történő importjuk értékével szemben érvényesíthessék, ami vámmentességet vagy csökkentett vámtételt biztosítana egy meghatározott értékhatárig.

Ez a mechanizmus kedvező lehetőségeket teremt a BMW és a Mercedes-Benz számára, hiszen mindkét vállalat komoly SUV-gyártó központokkal bír az Egyesült Államokban, és termelésük jelentős része külföldre irányul. Két forrásból származó információk szerint az Egyesült Államok további előnyöket ajánlott fel azoknak a cégeknek, amelyek újabb beruházásokat terveznek - ez különösen hasznos lenne a Volkswagen számára, amely eddig minimális exportot bonyolított az amerikai gyáraiból, de komolyan fontolóra veszi egy helyi üzem létrehozását az Audi számára.

Európa 2024-ben közel 758 000 autót szállított az USA-ba 38,9 milliárd euró értékben, több mint négyszer annyit, mint az ellenkező irányba az európai autóipari szövetség (ACEA) adatai szerint.

A keretmegállapodás párhuzamba állítható a májusban Nagy-Britanniával aláírt megállapodással, amelynek keretében az Egyesült Államok 10%-ra mérsékelte a brit autókra vonatkozó vámokat. Ennek eredményeként a brit autógyártók évi 100 000 jármű importkvótát kaptak, amely lehetővé teszi számukra, hogy kedvezőbb vámtételekkel értékesíthessék termékeiket.

A tárgyaló felek eszmecserét folytattak az autóimport-vámok kölcsönös mérsékléséről is. Ennek keretében az Egyesült Államokba irányuló import esetén a vám 27,5%-ra csökkentését, míg az EU-ba érkező autók esetében 10%-os csökkentést javasoltak. Továbbá, nem csupán a vámok, hanem a vámjellegű tényezők, például a szabályozások harmonizálása is terítékre került, különös figyelmet fordítva az autóbiztonsági tesztelés egységesítésére az EU ajánlatában.

Forrás: Reuters hírügynökség

Related posts