A MoHu-vezér a hulladékkoncesszió kapcsán megjegyezte: Amennyiben képesek úgy végezni a munkát, ahogyan mi, akkor jogosan övék lehet a megbízás 35 évre.

A kormány célja, hogy a palackvisszaváltó automaták, hasonlóan az ATM-ekhez, minden kistelepülésen elérhetővé váljanak. Ez a kezdeményezés számos kérdést felvet, különösen a zsákfalvak esetében. Először is, a megvalósíthatóság szempontjából fontos figyelembe venni a települések méretét és lakosságának számát. Zsákfalvakban a lakosság alacsonyabb, ami csökkentheti az automaták használatának gyakoriságát, így a fenntartásuk és üzemeltetésük költségei is felmerülhetnek. Ugyanakkor, ha a helyi közösség aktívan részt vesz a szelektív hulladékgyűjtésben, az automaták telepítése ösztönözheti a lakosokat a környezettudatosabb magatartásra. A palackvisszaváltó automaták zsákfalvakba való telepítése értelmet nyerhet, ha figyelembe vesszük, hogy ezek az eszközök nemcsak a hulladékcsökkentést segítik elő, hanem lehetőséget kínálnak a helyi közösségek számára is, hogy bevételhez jussanak a visszaváltott palackok után. Ezen kívül a környezettudatosság növelésére is jó lehetőséget adhatnak, hiszen a lakosság így könnyebben hozzáférhet a szelektív hulladékgyűjtési lehetőségekhez. Összességében tehát a palackvisszaváltó automaták telepítése kistelepüléseken, beleértve a zsákfalvakat is, számos előnnyel járhat, de a megvalósítás során figyelembe kell venni a helyi igényeket és lehetőségeket is.
Nemrégiben mi is értesültünk erről a fejlesztési szándékról, és jelenleg még a részletek tisztázásán dolgozunk. A koncessziós szerződés értelmében az ezernél nagyobb lakosságszámú településeken kell megoldani a visszaváltási rendszert, amelyet automatizált vagy manuális módon valósíthatunk meg. A PET-palackok visszaváltásában már jelentős eredményeket értünk el, hiszen a sikeres arány elérte a 90 százalékot, ami azt jelenti, hogy az országos lefedettségünk kedvező. Jelenleg összesen 4700 visszaváltási pontot üzemeltetünk, ezek közül 3000 automata és 1700 manuális visszaváltó. A lakosság 94 százaléka tehát a saját településén legalább egy helyen képes leadni a visszaváltani kívánt palackokat. Folyamatosan érkeznek a jelentkezések, azonban a kisebb forgalmú és kisebb alapterületű üzletek esetében inkább a kézi visszaváltás irányába tereljük az érdeklődőket, akik a magasabb visszaváltási forgalom esetén lehetőséget kapnak arra, hogy automatát is telepíthessenek.
A termékek ára nem csupán a palackonkénti 50 forintot tükrözi; a gyártók emellett csatlakozási és szolgáltatási díjakat is fizetnek, amelyeket végül a fogyasztókra hárítanak. Vajon létezik-e olyan megoldás, amely lehetővé tenné a rendszer fenntartását anélkül, hogy extra költségeket terhelne a vásárlókra?
A visszaváltási rendszer a kiterjesztett gyártói felelősségi (EPR) rendszer speciális fajtája. Az EPR-ben a gyártó a felelős a begyűjtés és a kezelés költségéért, így hosszú távon is érdekelt abban, hogy minimalizálja a csomagolási anyagok mennyiségét, valamint hogy a hulladék könnyen begyűjthető és újrahasznosítható legyen. Szerintem nem a szemétszállítás díját kell emelni, hanem az finanszírozza az újrahasznosítás költségét, aki a hulladékká váló termék vagy csomagolás kibocsátásáért felel.
Észrevehető, hogy a rendszer bevezetése óta csökkent a DRS hatálya alá eső italok vásárlása?
Nem, de úgy vélem, hogy ha ingyenesen elérhetővé válna, akkor a forgalom jelentős mértékben megugrana.