Az elektromos kisteherautók piaca nem csupán az állami támogatások lendületétől függ, hanem számos egyéb tényező is formálja.

A környezetvédelem és a gazdasági okok egyaránt hozzájárulnak az elektromos kishaszongépjárművek számának növekedéséhez. Az elmúlt években az állami támogatások jelentős szerepet játszottak e folyamat felgyorsításában.

Néhány évvel ezelőtt még meglepő volt zöld rendszámos áruszállítókra bukkanni a városi utcákon, de mára a helyzet drámai módon megváltozott: egyre több vállalkozás választja az elektromos haszonjárműveket. A Datahouse legfrissebb statisztikái szerint 2025 első négy hónapjában összesen 526 új elektromos kishaszonjármű (e-LCV) került forgalomba Magyarországon. Ez a szám 59%-os növekedést mutat a tavalyi évhez képest, és több mint kétszerese a 2023-as időszaknak. A legnagyobb növekedést a kis furgonok kategóriája hozta, ahol 315 új járművet regisztráltak, míg tavaly csupán 148-at. Ez azt jelenti, hogy ma már minden tizedik újonnan eladott kishaszonjármű elektromos, a kis furgonok pedig már az e-LCV-piac 60%-át képviselik.

Az akár 4 millió forintos állami támogatás jelentősége kétségtelen, azonban nem mentes a vitáktól. A Magyar Elektromobilitás Egyesület (Elmob) elemzése rávilágít, hogy bár a pályázati keretösszeg tekintélyes, a szigorú elvárások számos vállalkozás számára megnehezítették a részvételt. A pályázat feltételei között szerepelt, hogy a járműveket viszonylag rövid határidőn belül a pályázó vállalatának birtokába kell venni, ami miatt például a nyílt végű lízing lehetősége ki volt zárva - ez különösen a nagyobb cégek számára jelentett komoly kihívást.

Related posts