A Masterplast még nem jelent meg a víz felszínén, de a magyar piacon jelentős növekedést mutatott a bevétele.

Bár az építőiparban már néha tapasztalható enyhe élénkülés, a Masterplast piaci teljesítménye az első negyedévben még nem mutatott számottevő keresletnövekedést - derül ki a vállalat ma reggel nyilvánosságra hozott gyorsjelentéséből. Ugyanakkor a HEM termékek értékesítése révén a társaság bevételének növekedése figyelemre méltó volt az előző év hasonló időszakához viszonyítva, a magyar piacon több mint 30 százalékos ugrást könyvelhetett el. A legfontosabb mutató, az EBITDA, a hatékonyságjavító intézkedések eredményeként jelentős emelkedést mutatott, de a devizaárfolyamok ingadozása nem kedvezett a cégnek, így a pénzügyi eredményekben megjelenő jelentős veszteség következtében az adózott eredmény jelentős mínuszban zárult.

Az első negyedévben a Masterplast bevétele az elmúlt másfél évhez hasonló szinten alakult, és egyelőre nem mutatott jelentős elmozdulást a 30 millió eurót meghaladó szintről. A január és március közötti időszakban 33,5 millió eurós bevételt regisztráltak, ami 2,4 százalékos növekedést jelent az előző év hasonló időszakához képest.

2025 első három hónapjában az építőipari szektorban már észlelhető volt némi enyhe élénkülés, bár a vállalat szempontjából releváns piacon még nem tapasztaltunk jelentős keresletnövekedést. Az ipari és kereskedelmi beruházások, valamint az állami fejlesztések és mélyépítési projektek továbbra is alacsony aktivitási szinten mozogtak, a piacot pedig általános óvatosság jellemezte. Ugyanakkor a lakossági szegmensben már megjelentek az élénkülés első jelei. A felfutó lakáspiac ösztönözte a fejlesztőket, és a vállalat partnereinek tapasztalatai szerint a szerkezetépítő anyagok forgalma is növekedett az építőanyag kereskedésekben – tájékoztatta a közönséget a Masterplast. A cég közleményében hangsúlyozta, hogy az első negyedévben tapasztalt kismértékű bevételnövekedés főként a HEM termékek értékesítésének volt köszönhető.

Termékcsoportokat tekintve jelentősen növekedett a nemrég bevezetett saját gyártású XPS, valamint a födémszigetelési programban érintett termékeket tartalmazó hő-, hang-, és vízszigetelő anyagok forgalma, az üzletág bevétele 48 százalékkal nőtt év/év alapon. Nagymértékben nőtt az ipari alkalmazások termékcsoport árbevétele is, ami a HEM-ek értékesítését tartalmazta, itt 61 százalékos bevételnövekedés volt. A többi szegmensben bevételcsökkenést könyvelt el a cég, a homlokzati hőszigetelő rendszerek bevétele 13 százalékkal, a szárazépítészeti rendszerek bevétele 12 százalékkal, a tetőfóliák és tető elemek 1 százalékkal, míg az építőipari kiegészítő termékek 4 százalékkal csökkentek.

Az országok teljesítményének elemzése során megfigyelhető, hogy a magyar, lengyel és ukrán piacokon a forgalom növekedett a bázisidőszakhoz viszonyítva. Különösen figyelemre méltó, hogy Magyarország 31 százalékos dinamikájával a legdinamikusabb növekedést mutatta az első negyedévben. A tetőfóliák és tetőelemek, különösen a saját gyártású diffúziós tetőfólia értékesítése, valamint a hő-, hang- és vízszigetelő anyagok árbevétele jelentős bővülést tapasztalt. Ezzel szemben a homlokzati hőszigetelő rendszerek és a szárazépítészeti termékek forgalma csökkent a magyar piacon. A Masterplast által tavaly indított országos homlokzati hőszigetelési kedvezményprogram a 2025. áprilisi EKR törvények miatt befejeződött, de a cég tervezi, hogy egy átalakított programmal visszatér a magyar piacra a közeljövőben, figyelembe véve az új törvényi szabályozásokat. Ezen kívül az első negyedévben még elérhető padlásfödém program is a szigeteléssel foglalkozó partnerekkel együttműködésben valósult meg. Az energiamegtakarításból származó HEM értékesítések szintén jelentősen hozzájárultak a magyar piacon elért növekedéshez. Más országokban viszont, mint például Olaszország, a bevételek kisebb-nagyobb mértékben csökkentek, ahol a bázisidőszakhoz képest a forgalom a felére esett vissza.

A cég legfontosabb eredményességi mutatója, az EBITDA terén jelentős előrelépés figyelhető meg, hiszen év/év alapon közel 14 százalékos növekedést mutat. Ez a kedvező változás az átszervezések és a hatékonyság növelésére irányuló intézkedések eredményeként következett be.

Az EBITDA mutatója 0,3 százalékpontos növekedéssel 2,9 százalékra emelkedett.

A hatékonyság növelését célzó intézkedések közül a szervezeti átalakítások kiemelkedően hozzájárultak az eredmények javulásához. A Masterplast a negyedévet 1111 munkavállalóval zárta, ami 120 fővel kevesebb az előző év azonos időszakához képest. A személyi jellegű kiadások 2%-kal csökkentek, ami kedvező tendenciát mutat. Az anyagok és a felhasznált szolgáltatások értéke, figyelembe véve a saját termelésű készletek állományváltozását, a negyedik negyedévben 3%-kal emelkedett a bázis évhez viszonyítva. E növekedés legfőbb oka az egyéb szolgáltatások területén tapasztalható, ahol a HEM hitelesítéssel kapcsolatos költségek jelentős mértékben megugrottak.

A pénzügyi eredmény soron jelentős veszteséget könyvelt el a Masterplast, ami az adózott eredményt nagy mínuszba húzta. Mérséklődtek a vállalat kamatbevételei, míg kamatráfordításai növekedtek a negyedévben, így a kamateredmény összességében a bázis időszakinál magasabb veszteséggel zárt. Ami igazán nagy mínuszt okozott, az a pénzügyi műveletek egyéb ráfordításai, ami döntő részben az árfolyameredményeket tartalmazza. Az árfolyam mozgások negatívan hatottak a vállalat pénzügyi eredményére, a csoport többségében euróban és amerikai dollárban szerzi be termékei jelentős részét, melyeket helyi devizában értékesít, ezért a devizák árfolyammozgása befolyásolja a csoport eredményét.

A Masterplast az első negyedév végén 2,2 millió eurós adózott veszteséggel zárta a periódust.

A társaság már nem ad meg konkrét számadatokat a jövőbeli várakozásaival kapcsolatban.

de a kilátásokkal kapcsolatban elmondta, hogy a magyar piacon, ahol jelentős növekedést tapasztalt az első negyedévben, a folytatás még kedvezőbb lehet a HEM-ek terén. A HEM-piacot megalapozó EKR törvény 2025 friss módosítása ugyanis jóval szigorúbb kötelezettségeket ír elő az energiakötelezettek számára: jelentősen megemelt energiamegtakarítási célokat kell teljesíteniük, ráadásul ezek 75%-át lakossági szinten, túlnyomórészt épületszigetelés formájában. Ennek eredményeként a HEM-alapú korszerűsítésekhez kapcsolódó hőszigetelő termékek kereslete várhatóan meredeken növekedni fog - olvasható a cég közleményében.

Ami a gyárfejlesztéseket illeti, 2025 második negyedévében a terveknek megfelelően elindult a technológia harmonizációja a Szerencsen létesülő új üveggyapot gyárban, a standard gyártás pedig várhatóan a harmadik negyedévben kezdődik.

Az európai piac általános helyzete továbbra is óvatos, különösen az ipari és állami beruházások terén. Ugyanakkor a lakossági szegmensben már egyértelmű jelei mutatkoznak az élénkülésnek. Az ingatlanfejlesztők reagáltak a feltörekvő lakáspiacra, és aktiválták a korábban tervezett projekteket, amelyek 2026-tól a szigetelőanyagok piacán is érezhető hatást gyakorolnak. Magyarországon a különböző támogatási programok, mint az Otthonfelújítási Program, a Vidéki Otthonfelújítási Program, az EKR törvény szigorítása, valamint az uniós energetikai célkitűzések (EPBD) mind hozzájárulnak a hőszigetelő anyagok iránti kereslet növekedéséhez. A Masterplast készen áll a bővülésre; termelési kapacitásaink skálázásával hatékonyan tudjuk majd kielégíteni a megnövekedett igényeket. Emellett a moduláris épületek előregyártási technológiája új lehetőségeket kínál: a munkaerőhiány fokozottan hangsúlyozza az üzemi-előregyártás jelentőségét, míg a megfizethető lakhatás iránti kereslet ösztönzi az innovatív technológiai megoldások alkalmazását a közeljövőben.

- nyilatkozta Tibor Dávid, a Masterplast elnök-vezérigazgatója.

A Masterplast részvényei ebben az évben 6%-os csökkenést mutatnak.

amivel alulteljesítő a BUX indexhez képest.

A címlapkép egyedi vizuális tartalmat nyújt. Forrás: Getty Images.

Ez a szöveg nem tekinthető befektetési tanácsadásnak vagy ajánlásnak. Kérjük, vegye figyelembe, hogy a részletes jogi információk megismerése elengedhetetlen a tudatos döntéshozatalhoz.

Related posts