Orbán Viktor már szinte minden platformon megjelenik, mintha egy ipari kamera lenne, amely folyamatosan rögzíti a politikai eseményeket. Jövőre pedig kiderül, hogy a magyarok egyszer már megélt manipulációját képesek-e újra átélni, vagy tanulnak a múlt hi

Nem stratégiaváltásnak, hanem kétségbeesett taktikai hadműveletnek minősítette Horn Gábor, hogy a Fidesz szeretne teret nyerni a közösségi médiában. Böcskei Balázs arra figyelmeztetett, hogy a digitális világban folyó építkezés jelentős részben láthatatlan. Inkább a szavazatvásárlás fog működni parlamenti választás előtt, mint a Magyar Péter elleni lejárató kampány.

Orbán Viktor kijelentései alapján a Fidesz a közösségi médiában végrehajtott térhódítással készül megnyerni a parlamenti választást. A miniszterelnök ennek jegyében hívta életre a Harcosok Klubját nevű online közösséget és a digitális polgári körök mozgalmát. A kérdés az, lehet-e gyökeres fordulatról beszélni. Stratégiát váltott a Fidesz?

Horn Gábor, a politikai elemzések szakértője és a Republikon Alapítvány vezetője, úgy véli, hogy a jelenlegi helyzet egy kétségbeesett taktikai hadművelet része. A Fidesz eddig is dominálta a digitális világot, és nem sajnálta a milliárdokat az online kampányok finanszírozására. Orbán Viktor szavaival élve, most mintha hirtelen éjszaka közepén ébredt volna rá arra, hogy "te jó ég, létezik digitális tér", ami ironikus látlelet a politikai kommunikációval kapcsolatos megközelítésekről.

Horn Gábor szerint a Harcosok Klubja és a digitális polgári körök megalapítása nem csupán az online tér kihasználásáról szól, hanem sokkal inkább a Fidesz saját "offline világának" megszilárdításáról. A miniszterelnök valószínűleg a belső felmérésekben is ugyanazokat az adatokat látja, amelyeket a kormánytól független közvélemény-kutatók publikálnak, és amelyeket a Fidesz a nyilvánosság előtt hamisnak minősít.

"Ha ez fog körülvenni minket az következő 11 hónapban, annak polgárháborús következményei lehetnek"Alig artikulált üvöltözés, lézerfények - Orbán Viktor mindenkit kért, hogy vigyen magával még egy harcost, bámészkodók nem kellenek

Orbán megfújta a harci kürtöt, igyekszik reagálni arra, hogy a felmérések alapján jóval kevésbé aktívak a fideszes szavazók, mint a Tisza támogatói. Ez új jelenség, 2006-tól egészen 2024 végéig a Fidesz tábora volt a leginkább elkötelezett. Ma viszont már 10-12 százalékkal többen vannak azok a tiszások, akik elmennének szavazni - hivatkozott egyebek között a Republikon adataira Horn Gábor.

A helyi aktivisták megszólítására kitalált Harcosok Klubja félig-meddig kudarcba fulladt, a digitális polgári körök a holdudvar újbóli csatlakozására szeretnének lehetőséget teremteni - magyarázta Horn Gábor, aki azonban mindebben nem lát kreativitást, előrelépést. Orbán Viktor "lassan már egy ipari kamerának is nyilatkozik", ami azt jelzi, hogy bajban van. A Fidesz valóban próbál váltani, de ez nem stratégiai váltás, hanem amolyan "gyerekek, csináljunk már valamit, mert rosszul állunk" típusú kapálózás.

Orbán Viktor egy reklámkampány keretében népszerűsíti a Harcosok Klubját.

Az Orbán-kormány szinte korlátlan erőforrásokkal bír, hiszen nemcsak hazai, hanem külföldi nagyhatalmak támogatására is támaszkodik, beleértve az orosz titkosszolgálatoktól a kínai befolyásig terjedő spektrumot. A magyar média 90 százalékának birtoklásával a kormány hatalmas befolyással van a közvélemény alakulására. Horn Gábor úgy véli, hogy a Fidesz nem hagyja figyelmen kívül a hagyományos politikai eszközöket sem, miközben egyre inkább teret hódít az online világban.

A mai politikai tájban nem létezik olyan, hogy kizárólag egy módon cselekedjünk: elengedhetetlen, hogy párhuzamosan jelen legyünk mind a digitális, mind a hagyományos térben.

- hangsúlyozta Böcskei Balázs, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója. A kormányzópárt arra a felismerésre jutott, hogy szervezettségét és mozgósítási erejét, valamint a közösségi média szisztematikus, folyamatos lefedését tekintve - tehát nem a kampányszerű, szőnyegbombázásszerű hirdetésekben megnyilvánuló jelenlétben - deficitje van a kihívóval, Magyar Péterrel szemben.

Orbán Viktor kommenthadserege egy új kihívással néz szembe, hiszen a legyőzhetetlen algoritmusok világában kell helytállnia. A Meta döntése értelmében a Facebook politikai hirdetései eltűnnek, de a Majka és Azahriah által fémjelzett zenei világ mellett a Dopeman is beszáll a ringbe, hogy a digitális térben még inkább megerősítse Orbán-féle Digitális Polgári Köröket. Az online tér tehát újabb izgalmas fordulatokkal készül, ahol a hagyományos kampányformák mellett új stratégiákra lesz szükség a hatalom megtartásához.

Ez nem jelenti azt, hogy a Fidesz kizárólag a közösségi média világára összpontosítana, és csupán az online térben kívánná megnyerni a választásokat. Ahogy Böcskei Balázs is kiemelte, a digitális infrastruktúra és annak ökoszisztémája nagymértékben rejtve marad. Amikor valaki egy átfogó, integrált adatbázist kíván létrehozni azzal a céllal, hogy célzottan elérje a választói csoportokat, ezek a folyamatok a háttérben, láthatatlanul zajlanak – azaz csupán az adatkezelők számára hozzáférhetők.

Ebből következően azok az elemzői értékelések, amelyek a látható adatokra, például a lájkok vagy megosztások számának alakulására támaszkodnak, valójában csak a digitális stratégia kialakításának egy szűk aspektusát veszik figyelembe – hangsúlyozta a beszélgetés során. Nyilvánvaló, hogy a kormányzópárt milyen irányba halad: a digitális polgári köröket mobilizációs eszközként alkalmazva próbálják csökkenteni az elérési deficitet, és folyamatosan teret nyerni a közösségi médiában. Ugyanakkor Böcskei Balázs arra is felhívta a figyelmet, hogy elengedhetetlen, hogy a keletkező adatok strukturált feldolgozásához, rendszerezéséhez és adatbázissá alakításához milyen képességek és kompetenciák állnak rendelkezésre a Fidesz oldalán. Ez az aspektus azonban sajnos rejtve marad a nyilvánosság előtt.

Mindig a gyűlölet célpontját kutatják.

Bár a Fidesz ellenpropagandája eddig nemcsak hogy nem ártott Magyar Péternek, hanem még a Tisza Párt elnökének népszerűségét is fokozta, a lejárató kampány - amely politikai és sajtótámadások, valamint a közösségi médiát elöntő fizetett hirdetések kombinációjában nyilvánul meg - új erőre kapott. Mit várhat a Fidesz ettől a stratégiától?

Horn Gábor megfogalmazása szerint Orbán Viktorék folyamatosan a gyűlölet tárgyát keresik. Gyurcsány Ferenc már "kiszállt a buliból", így a Fidesz most Magyar Pétert kívánja ellenségként bemutatni, hogy Ukrajna mellett új célpontot találjon. A politikai elemző szerint ez a lépés alkalmas lehet a kormánypárti tábor hergelésére. A Fidesz szavazóinak száma 2 millió alá csökkent, ezért a tábor összetartása érdekében szükség van egy "ellenség" felmutatására, akit a propagandában "külföldi ügynökként", "ócska hazaárulóként" vagy akár "veri a feleségét" jelzőkkel illetnek.

Horn Gábor továbbra is úgy gondolja, hogy a Magyar Péter elleni lejárató kampány halott próbálkozás. Sokkal inkább működhet a szép csendben zajló szavazatvásárlás - utalt az egyre-másra bejelentett jóléti vagy szociális intézkedésekre. Ez a fegyvernem az, amit már a 2022-es választás előtt is sikerrel vetett be a Fidesz, és ami 2026-ban is eredményt hozhat a kormány számára.

Orbán Viktor elkezdte rombolni a saját nimbuszát, Magyar Péterre az első roham után visszaüthet az egyszemélyes show

A 2022-es választások után a Fidesz jelentős mértékben visszaszorította az emberektől azokat az előnyöket, amelyeket a kampány során ígért. Ha a jelenlegi kormányzás folytatódik, 2026 után sem valószínű, hogy bármi változna. Horn Gábor véleménye szerint a következő tavasz kulcsfontosságú lesz, hiszen akkor derülhet ki, hogy a magyar társadalmat másodszorra is sikerül-e megtéveszteni.

Böcskei Balázs véleménye szerint a negatív kampány nem olyan, mint egy injekció, amely azonnal és közvetlenül hatással van a célpontra. Ehelyett inkább egy fokozatos folyamat, amely lassan, de biztosan formálja a közvéleményt és a választók véleményét.

Ezért fontos körültekintően kezelni azokat a javaslatokat, amelyek azt sugallják, hogy Magyar Péternek manapság nemcsak, hogy nem ártanak, hanem akár még előnyére is válhatnak a támadások. Ez a nézet már csak azért sem állja meg a helyét, mert az elmúlt fél év felméréseinek eredményei alapján Böcskei Balázs arra a következtetésre jutott, hogy a Tisza Párt nem folytat folyamatos növekedést, hanem egy magas szinten tetőzött. A kutatások alapján megfigyelhető, hogy a Tisza és a Fidesz közötti különbség növekedése nem a Tisza emelkedésének köszönhető, hanem inkább a Fidesz népszerűségének csökkenéséből fakad.

Böcskei Balázs úgy véli, hogy Magyar Péter hibát követ el azzal, hogy folyamatosan reagál a vele szemben zajló negatív kampány elemeire. Szerinte jobb lenne, ha nem foglalkozna ezekkel, mivel így nem a saját ügyeiről és nem a saját hangján kommunikál.

A negatív kampányoknak nem mindig az a szándéka, hogy egy személy karakterét lerombolják. Ahogy Böcskei Balázs kifejtette, gyakran az a cél, hogy megakadályozzák egy politikai szereplő népszerűségének növekedését. Ezt úgy érhetik el, hogy folyamatosan újabb és újabb kételyeket ültetnek el az emberekben, különösen azok körében, akik nem figyelik szorosan a politikai eseményeket.

Related posts