A költségcsökkentés következtében előfordulhat, hogy az M3-as metró vonalán a szerelvények időnként akadozva közlekednek.

A frissen felújított M3-as metróvonalon való utazás néha igazi hullámvasúti élményt nyújt. Most pedig fény derült arra, hogy ennek mi az oka.

Bár a 3-as metró felújítására több mint 200 milliárd forintot fordítottak, az automata vonatirányítási rendszer cseréje nem fért bele a költségvetésbe. Ennek következtében a budapesti metró utasai menetstabilitási problémákkal és rángatózó vonatokkal szembesülhetnek a város legforgalmasabb közlekedési vonalán - számol be róla a Népszava. A lap által megszólaltatott szakember kritikusan fogalmazott, megjegyezve, hogy a BKV "sufnituninggal" próbálja orvosolni a helyzetet. A közlekedési vállalat elismerte az elégedetlenséget, de hangsúlyozta, hogy a rendszer folyamatos finomhangolása alatt áll.

A lap emlékeztetett arra, hogy az M3-as metróvonal átfogó rekonstrukciója 2017 novemberében vette kezdetét. A projekt során a 20 állomásos szakasz északi része, amely Újpest-központtól a Dózsa György útig terjed, először került lezárásra, majd 2019 tavaszán a déli szakasz következett, végül a középső rész rekonstrukciója is megvalósult. A fejlesztés finanszírozása közös erőfeszítések eredményeként jött létre, melyben az Európai Unió, a magyar kormány és a Fővárosi Önkormányzat is részt vett. A teljes költségvetés 225 milliárd forintot tett ki, amelyből 178 milliárd forintot az európai uniós források biztosítottak, 40 milliárd forintot a kormány kiegészítő támogatásként nyújtott, míg a főváros 7 milliárd forinttal járult hozzá a projekthez.

A több mint kétszázmilliárd forintos végösszegbe azonban nem fért bele az automata vonatirányítási rendszer (AVR) cseréje. A probléma megoldásának érdekében a felújított vonal 2023-as átadása óta dolgoznak azon, hogy a szerelvényekben még jelenleg is működő, harmincéves francia technológiát összhangba hozzák az újragyártott orosz kocsikba beépített friss japán fejlesztésekkel, ez azonban eddig még nem sikerült - írja a lap.

A 3-as metró infrastruktúrájának felújítása előtt több előkészítő ülés is volt, az egyik alkalmon a nyolcvanas évek végén felszerelt vonatirányítási rendszer kérdése is előkerült. Ekkor Bíró Endre, a BKV korábbi igazgatósági tagja azt javasolta, hogy a hálózat esetén is használják a 2-es és a 4-es metrókra beszerelt új, kompatibilis rendszert, azonban felvetését elvetették, mondván, hogy az új rendszer több mint 10 milliárd forintba kerülne, amire nincs fedezet. Ha ez nem lett volna elég, a spórolást azzal fokozták, hogy a felújításra kiszállított orosz metrószerelvényekből kiszerelték a régi fedélzeti számítógépeket, majd azokat szerelték vissza az újragyártottakba. Csakhogy azokba egy új japán hajtásrendszer került, amelynek a vezérlőszoftvere túl "okos" a régi vonatirányítási rendszerhez, így módosítani kellett. Magyarán le kellett butítani ahhoz, hogy kommunikálni tudjon a régi orosz kocsikból kibányászott fedélzeti masinákkal. Így sem értik meg mindig egymást, Bíró szerint innen származnak az akadások.

A Népszava érdeklődésére a BKV is reagált az ügy kapcsán. A közlekedési társaság elismerte, hogy előfordulnak "üzemszerű, a biztonságos működést nem veszélyeztető zavarok", melyek a "vonat vezérlési és vonatbefolyásoló rendszerek precíz együttműködéséhez szükséges egyes elemek még nem teljesen optimalizált paraméterei miatt lépnek fel". Fontosnak tartották hangsúlyozni, hogy a tesztelésre csak a rekonstrukció befejezése után kerülhet sor. Ezen kívül kiemelték, hogy a vonal felújításának során a rendszer elemei átfogó megújításon mentek keresztül, így biztosítva a "maximális biztonságos működést".

A japán hajtásrendszer szoftvereinek "butításáról" szóló állításokat határozottan cáfolták. Közleményük szerint a fedélzeti egységek átalakítása során célzottan arra törekedtek, hogy a legújabb hajtásrendszerrel a lehető legoptimálisabb együttműködést biztosítsák. Elismerték, hogy bizonyos paraméterek módosítása szükségessé vált, de hangsúlyozták, hogy a tesztelési folyamatok folytatódnak, és az egyes rendszerelemek finomhangolására is nagy figyelmet fordítanak.

Related posts