Terézváros is részt vesz a MÁV által meghirdetett, 99 éves pályázaton, amelynek keretében legfeljebb egymilliárd forintból valósítanák meg a közparkot a Nyugati pályaudvar mögött.
A park létesítését korábban Lázár János is támogatta, de a terv a vasúti ingatlanok magánkézbe adásával komoly veszélybe került.
Terézváros önkormányzata is részt vesz a Nyugati Pályaudvar és környékének állomásfejlesztési koncepciójának kidolgozására kiírt pályázaton – nyilatkozta Soproni Tamás, Budapest VI. kerületének polgármestere a Népszava érdeklődésére.
A szóban forgó pályázat 2024 decemberének elején került a figyelem középpontjába, amikor is kiderült, hogy a kormány 99 évre magánszemélyeknek kívánja átadni a fővárosi pályaudvarok ingatlanjait. Ezt a Vitézy Dávid által Lázár János budapesti ingatlanpanamájaként emlegetett programot a terézvárosi lakosok aggodalommal fogadták, mivel úgy vélik, hogy ez a projekt keresztbe tehet a Nyugati pályaudvar mögötti közpark megvalósításának. A kerületi vezetés ezért úgy döntött, hogy saját kezébe veszi a helyzetet, és aktívan részt kíván venni a döntéshozatali folyamatokban.
Ahogy azt decemberben már megfogalmaztuk, Terézváros képviselő-testülete úgy határozott, hogy a Nyugati pályaudvartól a Dózsa György útig terjedő, állami tulajdonú ingatlanokat "Beépítésre nem szánt területté" nyilvánítja. Ezek az ingatlanok a Podmaniczky park megvalósításának színhelyéül szolgálnának. Soproni véleménye szerint azonban ez még nem elegendő; a Népszavának nyilatkozva jelezte, hogy bár a kerület minden rendelkezésre álló jogi eszközt bevet, beleértve a hozzájárulások megtagadását és a változtatási tilalom bevezetését, a kormány minden esetben képes megkerülni ezeket a szabályozásokat.
Terézváros szerint a kerület zöldfelületének jelentősebb mértékű növelésére kiváló és gyakorlatilag egyetlen lehetőség a Nyugati pályaudvar 44 hektár kiterjedésű rozsdaövezetének átalakítása, melynek érdekében 2023 tavaszára elkészíttették a park létrehozásához szükséges döntés-előkészítő tanulmányt is, ami jó alapot jelent a most beadandó önkormányzati pályázathoz.
Soproni megállapítása szerint a tervezett funkciók figyelembevételével a park kialakítása 100 milliótól akár 1 milliárd forintig terjedő költségekkel valósítható meg. Úgy véli, hogy a fenntartási költségek a parkon belüli épületekben található színpad, éttermek és különféle szolgáltatások által generált bevételekből szinte nullszaldósra optimalizálhatók. Ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a helybéliek egészsége érdekében rendkívül fontos közpark karbantartására évente akár jelentős összegeket is indokolt lenne fordítani.
A kerületi polgármester véleménye szerint a jelenlegi pénzügyi keretek között a terézvárosi költségvetés lehetőségeihez mérten mindez megvalósítható. Ugyanakkor, ha talajcserére lenne szükség, azt már nem tudná finanszírozni a kerület. Soproni két dologban reménykedik: egyrészt abban, hogy az állam is támogatást nyújthatna egy ilyen projekt keretében, másrészt pedig abban, hogy a korábbi felmérések alapján a Nyugati esetében nem kell komoly szennyeződéstől tartani, így talajcserére végül nem is lesz szükség.
A park a történelmi vasúti csarnok, illetve az Eiffel irodaháztól a Ferdinánd hídig húzódó részen terülne el, onnantól a Dózsa György útig még jelentős hely maradna egyéb fejlesztésekre. A kerület korábban 20 évre vette volna át a területet, de a 99 évnek még jobban örülnek, hiszen ez akár véglegessé teheti a park kialakítását.