Tőzsde és kriptovaluták: A Gen Z fiataljai már tinédzserkorukban fektetnek be - felfedezésük a pénzügyi világban!

A korábbi nemzedékeknél előbb kezdik a befektetést a Z generáció tagjai, de a szakértők helyett inkább az ismerőseikben, az internetben és a közösségi médiában bíznak. Fontos számukra a fenntarthatóság, és szívesen fektetnek kriptovalutákba.

A Z generáció fiataljai általában korábban kezdik el a megtakarítást és a befektetést, mint a korábbi generációk tagjai. Ezt a trendet a Charles Schwab amerikai pénzügyi szolgáltató kutatása is megerősíti, amely szerint az Egyesült Államokban a 21-26 évesek átlagosan már 18 éves koruktól spórolnak, és 19 évesen már van valamilyen formájú befektetésük. Ez a jelenség éles kontrasztot mutat az Y generációval, akik 24 évesen kezdtek el takarékoskodni, és 25 évesen léptek a befektetések világába. Az X generáció tagjai pedig még később, 31 és 32 éves korukban kezdték el ezeket a pénzügyi lépéseket.

Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a mai világban már viszonylag kis összeggel is elindulhatunk a befektetések világában, főként a digitális platformok és lehetőségek révén.

„Ma Magyarországon már 1 millió forint körüli összeggel érdemes komolyabb befektetésekbe kezdeni” – nyilatkozta lapunknak Horváth István, a K&H Értékpapír brókercég ügyvezetője. A brókercégek olyan konstrukciókat is kínálnak, amelyek lehetővé teszik, hogy havonta kisebb összegeket, például néhány tízezer forintot fektessenek be részvényalapokba. Ez a megoldás különösen népszerű a fiatalabb ügyfelek körében, akik még nem rendelkeznek jelentős megtakarításokkal.

A digitalizáció nem csupán a pénzügyi korlátokat enyhítette a potenciális befektetők számára, hanem az információkhoz való hozzáférést is jelentősen megkönnyítette. Az amerikai fiatalok esetében észlelhető, hogy 50 százalékuk már nem támaszkodik annyira pénzügyi szakértők és intézmények tanácsaira, míg a baby boomerek körében ez az arány 64 százalék. Ezzel szemben az internet és a közösségi média a fiatalok 72 százalékának elsőszámú információforrásává vált. Érdekes, hogy a legidősebb generációknál csupán 19 százalékuk jelöli meg ezt a platformot, míg az Y generációsoknak is csak 57 százaléka használja ezt a forrást a Charles Schwab által végzett felmérés szerint. A fiatalok emellett jelentősen nagyobb mértékben bíznak barátaikra és családtagjaikra is, hiszen 70 százalékuk őket választja, szemben az Y generáció 63, és az X generáció 55 százalékával.

Hasonló eredményeket hozott a Világgazdasági Fórum (WEF) felmérése is, amely szerint a Z és Y generációs befektetők között 55 százalék azok aránya, akik fontosnak tartják közeli ismerőseik véleményét befektetési kérdésekben - az X-eseknél csak 40, a legidősebbeknél pedig mindössze 25 százalék ez az arány. Ebben az is közrejátszik, hogy elsősorban azok kezdenek el már fiatalon befektetéssel foglalkozni, akik a családjukban is hasonló példával találkoztak, valamint akiknek a családi háttérnek köszönhetően megvan az ehhez szükséges anyagi forrásuk. A legfiatalabbak körében pedig már a mesterséges intelligencia (MI) is megjelenik mint befektetési tanácsadó.

A K&H Értékpapír Z generációs ügyfelei számára a mobiltelefonos alkalmazás lett a befektetési portfóliójuk kezelésének fő eszköze, hiszen megbízásaik körülbelül 70 százalékát ezen a módon intézik.

- számolt be Horváth. Az idősebb nemzedékeknél ez az arány alacsonyabb, 50 százalék körüli, az ő megbízásaiknak nagyságrendileg a fele a szolgáltató böngészős felületéről érkezik. A legfiatalabbak kisebb vagyont forgatnak a brókercégnél, átlagos számlaállományuk a teljes ügyfélkör átlagának 38 százaléka. Horváth szerint ez egyáltalán nem meglepő, hiszen jellemzően életszakaszaink előrehaladásával teszünk szert egyre több pénzre. "Az embereknek általában akkor a legnagyobb a vagyonuk, amikor nyugdíjba vonulnak" - jegyezte meg ezzel kapcsolatban. Ezt a K&H adatai is alátámasztják, náluk az 1946 és 1964 között született ügyfeleknek van a legnagyobb megtakarításuk.

A brókercég Z generációs ügyfelei által az utóbbi 12 hónapban legtöbbet forgatott értékpapírok között 10 hazai cég részvénye is megtalálható, ezenkívül az amerikai techcégek is népszerűek, így például sokan fektetik pénzüket az Nvidia, az AMD, az Apple vagy a Tesla papírjaiba. Népszerű a magyar hátterű Wizzair is, valamint sok fiatal befektető szavaz bizalmat az ETF-eknek, azaz a tőzsdékre bejegyzett részvényalapoknak, amelyek jellemzően egy jól diverzifikált csomagot kínálnak, például az amerikai tőzsdei indexek, az S&P 500 vagy a Nasdaq kompozit köré építve.

Az idősebbekkel összevetve szembetűnő, hogy a Z generációs ügyfelek szívesebben kereskednek az ETF-ekkel, míg a részvények közül életkortól függően nemigen van különbség. Emellett az is látszik, hogy a fiatalabbak kevesebb megbízást adnak a brókerüknek, évente átlagosan 13,4-et, míg az idősebb nemzedéknél 18 az átlag. Ezt részben a kisebb vagyon magyarázza, részben pedig az, hogy a 30 alattiak közül többen inkább befektetési, nem pedig kereskedési céllal vásárolnak értékpapírokat, ezt az ETF-ek népszerűsége is alátámasztja.

A legfiatalabb befektetők körében a kriptovaluták kiemelkednek, mint az egyik legkedveltebb befektetési forma, a WEF (World Economic Forum) adatai szerint 35 százalékuk rendelkezik ilyen típusú megtakarítással. Ez nem csupán arra világít rá, hogy nyitottabbak az újdonságok iránt, mint az idősebb generációk, hanem arra is, hogy kevesebb bizalommal viseltetnek a hagyományos pénzügyi intézmények iránt. Befektetési döntéseikben egyre inkább a társadalmi és környezeti értékek kerülnek középpontba: a Morgan Stanley befektetési bank felmérése szerint a fiatal befektetők 99 százaléka érdeklődik a fenntarthatóság iránt. Az utóbbi években a környezeti szempontok minden korosztály számára kiemelkedően fontos szerepet játszanak, így a régi nézet, miszerint a fenntarthatóság és a gazdasági növekedés ellentmondásban állnak egymással, mára elavulttá vált.

A fiatalok körében egyre nagyobb a kétely a klasszikus pénzügyi intézmények iránt, azonban ez nem jelenti azt, hogy a brókercégeknek ne lenne érdemes figyelmet szentelniük a Z generációs befektetők igényeinek.

Ha rendelkezésünkre áll egy olyan ajánlat, amely vonzó és könnyen érthető számukra, akkor bátran megkereshetjük őket.

- fogalmazott Horváth. A K&H Értékpapír portfóliójában találhatóak olyan ETF-ek is, amelyek kriptovalutákat is tartalmaznak, ám ezek nem tartoznak a legnépszerűbb termékek közé egyetlen korosztály számára sem. Ez érthető, hiszen a digitális valuták főként azok körében vonzóak, akik a hagyományos pénzügyi intézményeken kívül keresnek befektetési lehetőségeket. Horváth optimista azzal kapcsolatban, hogy a brókercégek hogyan tudnak versenyezni a gyakran felelőtlen gyors meggazdagodást ígérő kriptotőzsdékkel. Szerinte a fiatalok is kezdik felismerni a felelősségteljes pénzgazdálkodás fontosságát, és nem feltétlenül dőlnek be a közösségi médiában futó, mindent elárasztó kampányoknak. "Alaposabban mérlegelik, hogy mit fogadnak el igaznak, és kiben bíznak meg" - mondja Horváth István.

Related posts