A Wizz Air és a Ryanair izgatottan várják, hogy újra megnyíljon az ukrán légtér, és készen állnak a felszállásra!

A Ryanair és a Wizz Air már most izgalmas versenyt folytat az ukrajnai légi közlekedési piac dominálásáért, miután a háború okozta zűrzavar után ismét megnyílhat a légiközlekedés az ország felett - hívja fel a figyelmet a Bloomberg körképe. Mindkét diszkont légitársaság több tucatnyi repülőgépet tervez bázisként állomásoztatni Ukrajnában, de a repülőgépek hiánya akadályozhatja a gyors növekedési terveik megvalósítását.
Mielőtt Vlagyimir Putyin három évvel ezelőtt csapatokat küldött Ukrajnába, az ország az egyik legígéretesebb piac volt a Ryanair és a Wizz Air fapados légitársaságok számára. A két rivális a Covid-19 járványt követően gyorsan növelte kapacitását a gyorsan fejlődő kelet-európai célállomáson, így Ukrajna két legnagyobb külföldi légitársaságává váltak.
A Wizz Air vezérigazgatója, Váradi József, azt mondta a hírügynökségnek, hogy
A légi közlekedési szektor most a piac 40%-ának megszerzésére törekszik, amely jelentős növekedést jelent a Covid-19 előtti 13%-os részesedéshez képest.
Úgy fogalmazott:
A következő 12 hónapban 50 vadonatúj Airbus repülőgépet veszek át. Bőséges kapacitásunk lesz az olyan piaci lehetőségek kiaknázására, mint Ukrajna.
Fontos megemlíteni, hogy 2019-ben, a Covid-19 előtti utolsó normális évben, a budapesti központú Wizz Air az ukrán légiközlekedési piacon 13%-os részesedéssel bírt, míg a Ryanair 7%-kal képviseltette magát a Goodbody Aviation statisztikái alapján. A piac vezetője az Ukraine International volt, amely közel 40%-os részesedésével dominálta a szegmenst. Ezen kívül érdemes odafigyelni a kisebb, regionális szereplőre, az Air Baltic-ra is, amely szintén vállalást tett arra, hogy részt vesz az ország háború utáni újjáépítésében, beleértve a repülőgépek és a személyzet biztosítását.
Ez a három külföldi cég gyorsan tud majd lépni, míg a helyi versenytárs Ukraine International Airlines - amely a háború előtt piacvezető volt - időt igényel majd a földön álló flottájának üzembe helyezéséhez.
Mindazonáltal akadnak kihívások is: a repülőgépek hiánya komoly gondot okoz mindkét jelentős külföldi légitársaság számára. A Wizz Air ideiglenesen felfüggesztette A320-as flottájának egy részét a Pratt & Whitney motorjaival kapcsolatos problémák következtében, míg a Ryanair a Boeing hosszú távú szállítási késedelmei miatt kénytelen volt csökkenteni növekedési ambícióit.
Andrew Lobbenberg, a Barclays elemzője úgy véli:
A repülőgép-kapacitás elérhetősége mindkét légitársaság számára szűkös. Ugyanakkor valószínűnek tűnik, hogy mindkét cég prioritásként kezeli az ukrajnai jelenlét kiépítését, és nem hagyják figyelmen kívül ezt a fontos lehetőséget.
A Wizz Air célja, hogy három éven belül Ukrajnában 40 új repülőgépet állomásoztasson, és 150 új útvonalat indítson. E lépések révén az éves kapacitás elérheti a 15 millió ülőhelyet, amely már megegyezik a lengyel és román piaci adottságokkal.
A dublini székhelyű Ryanair pedig a légtér újranyitása után azonnal elkezdi az ukrajnai jegyek értékesítését, és hat héttel később indítja a járatokat Michael O'Leary vezérigazgató múlt havi nyilatkozata szerint. Akkor azt mondta:
Körülbelül hat hét szükséges ahhoz, hogy a járatokat teljesen feltöltsük. Már az első napokban, amikor a barátok és családok újra találkoznak, hatalmas forgalomra lehet számítani.
Fontos hangsúlyozni, hogy Ukrajna 2022 elején bevezetett légtérzárának újbóli megnyitásához számos komplex feladat elvégzése szükséges. Ebbe beletartozik a légiforgalmi irányítás rendszerének helyreállítása is. A megfelelő felkészülés érdekében a szakemberek már most intenzív képzéseken vesznek részt, hogy zökkenőmentesen tudják kezelni a légtér újraindítását.