Határok átlépése – Marina Abramović bécsi kiállítása Marina Abramović, a performanszművészet ikonikus alakja, legújabb bécsi kiállításával új dimenziókat nyit meg a határok fogalmában. Az esemény nem csupán a művészet és az élet határvonalait feszíti szé

A kiállításon a szerb művész számos ikonikus performansza elevenedik meg, lehetőséget adva a látogatóknak, hogy felfedezzék a művész spirituális dimenzióját is.
"A közönség a tükör, amelyben én is tükröződöm" – fogalmazza meg Marina Abramović, a performanszművészet megkerülhetetlen alakja, aki művészetével mély benyomásokat hagy az emberek lelkében. A szerb művész határokat feszeget, nem riad vissza attól sem, hogy meztelenül álljon a közönség elé, vagy éppen a bőrébe vésen egy csillagot. Vannak pillanatok, amikor a ventilátor által fújt levegőt szívja magába, egészen addig, amíg el nem ájul. Abramović több mint öt évtizede hipnotizálja és sokkolja a nézőit, modern performanszain keresztül. Élete munkáját most a bécsi Albertina Modern múzeumban tekinthetjük meg, ahol a műveket nem időrendben, hanem tematikus szempontok szerint csoportosították.
Az első teremben egy egészen különleges élmény vár ránk: a művész, kényszerzubbonyba öltözve, szuggesztív tekintetével egy monumentális fekete-fehér fotón "fogad" minket. A képen piros betűkkel áll a figyelemfelkeltő üzenet: „A lélek semmilyen állapotban nem ég el” (The spirit in any condition does not burn). Ez a gondolat képezi a tárlat alapját, hiszen Marina Abramović számos lelki, mentális és fizikai próbát állt ki performanszai során, amelyek során nemcsak a fizikai, hanem a szellemi határait is feszegette. Különösen emlékezetes a 2010-es „A művész jelen van” (The Artist is Present) című performansza, amely a New York-i Modern Művészeti Múzeumban (MoMA) zajlott. Itt három hónapon át egy asztalnál ülve várta a látogatókat, akik szótlanul, akár hosszú percekig is, a szemébe nézhettek. Ez a csendes interakció széles spektrumú érzelmeket váltott ki a résztvevőkből. A tárlaton ezeket az élményeket mi is átélhetjük: a hosszú folyosó egyik oldalán Abramović arcát látjuk, videón, különböző időpontokban rögzítve, míg a másik oldalon a látogatók arckifejezéseit figyelhetjük meg. Különböző korú és nemű emberek néznek a művész szemébe, néhányan érzelemmentesen, mások megrendülten vagy éppen könnyezve. Ez a sokszínűség hangsúlyozza a művészet és az emberi érzelem mély kapcsolatát, amely Abramović munkáiban mindig is középpontban állt.
A közönség aktív részvételéről szól a Ritmus 0 (Rythm 0) című emblematikus performansz, amelyet 1974-ben valósított meg Nápoly egy galériájában. Az esemény során a művész egy teljes napon át mozdulatlanságra kényszerítette magát, míg előtte egy asztalon hetvenkét különféle tárgy sorakozott, amelyek örömöt vagy fájdalmat idézhettek elő: kések, ollók, tollak és egy töltött pisztoly is megtalálható volt közöttük. Ahogy telt az idő, a helyzet egyre feszültebbé és erőszakosabbá vált: a nézők levetkőztették a művészt, rózsatövisekkel sebesítették meg a bőrét, a kezét megkötözték, végül pedig az egyik férfi a nyakához emelt egy töltött fegyvert, miután a művész végre megmozdult. Ekkor a közönség elhagyta a teret, jelezve, hogy a határvonalat átlépték. A tárlaton a történtekről fekete-fehér fényképek tanúskodnak, valamint az az asztal is ott áll, melyen azok a bizonyos hetvenkét tárgy található.
A kiállítás politikai tartalmú műveket is bemutat, mint a Balkán Barokk (Balkan Baroque), mellyel a művész a kilencvenes évek délszláv háborúira reagált. A performanszot 1997-ben a Velencei Biennálén adta elő az Olasz Pavilon pincéjében: ezerötszáz marhacsonton ült, miközben azokról próbálta letisztítani a húst és a vért, de azt lehetetlen volt - így fejezve ki a háború okozta fájdalmakat. A performansszal Abramović elnyerte a mustra fődíját, az Arany Oroszlánt.
Marina Abramović a Népszavának adott interjújában kifejtette, hogy mostanra világossá vált számára, miért választotta Henri Matisse a virágokat festményei fő témájává a második világháború sötét időszaka alatt.
A tárlaton a videók és fényképek mellett élő performerek is bemutatkoznak, akik újraélesztik Abramović ikonikus műveit. Például az Imponderabilia című performansz, amelyben a látogatóknak egy ajtókeretben kell áthaladniuk, miközben egy meztelen férfi és nő áll egymással szemben. Ezt a provokatív előadást eredetileg 1977-ben mutatták be Abramović és alkotótársa, Ulay (Frank Uwe Laysiepen) bolognai múzeumának bejáratánál. A performansz szimbolikája abban rejlik, hogy a művészek a múzeum oszlopai, és az átkelés a látogatókat a részvételi művészet új dimenziójába vezeti. Abramović és Ulay 1975-ben Amszterdamban találkoztak, és elhatározták, hogy egyesítik kreatív erejüket, együttműködésük pedig egészen 1988-ig tartott. Ez alatt az időszak alatt fokozatosan hasonlóan öltözködtek, és hajukat is azonos hosszúságúra vágatták, műveiket pedig közösen, Ulay / Marina Abramović vagy Marina Abramović / Ulay aláírással látták el. A bécsi tárlaton egy tágas teremben több híres performanszukat is megtekinthetjük videón, köztük az 1980-as Rest Energy-t, amely során Abramović egy feszített íjat tart a kezében, míg Ulay a húrján egy nyílvesszőt feszít, ezzel demonstrálva az egymás iránti mély bizalmat.
A tárlat utolsó szegmense a spiritualitás misztikus birodalmába kalauzolja a látogatókat. A falakon izgalmas, úgynevezett Átmeneti tárgyak (Transitory Objects) sorakoznak, melyek obszidiánból, oxidált rézből, valamint kék és zöld kvarcból készültek. Ezekhez a különleges alkotásokhoz a látogatók bátran nekidőlhetnek, sőt, az ágy formájú darabokon akár el is pihenhetnek, miközben a relaxáció során érzékelhetik, ahogyan egy új energia áramlik át rajtuk. A kiállítás végén egy titokzatos fekete tér várja őket, ahol egy ragyogó portálon léphetnek át: egy erőteljes fénnyel megvilágított, szelenit kristályokkal övezett kapu várja őket, mintha csupán egy szertartásos beavatás részesévé válnának.
Fedezd fel Marina Abramović lenyűgöző világát! A kiállítást Bettina M. Busse kurálta, és az Albertina Modernban, Bécs szívében, a Karlsplatz 5. szám alatt található. Ne hagyd ki a lehetőséget, hogy március 1-ig megtekintsd ezt a különleges tárlatot!